Що нового
2 червня
Освітній апдейт: які трансформації готує МОН на 2025/2026 навчальний рік
Уже восени українські заклади освіти чекає новий етап трансформацій. Міністерство освіти і науки України готує одразу кілька ключових оновлень, які стосуватимуться як організації навчального процесу, так і системи підвищення кваліфікації вчителів.
Про це повідомила заступниця міністра освіти Надія Кузьмичова під час брифінгу.
Гроші «за вчителем»
Одним із головних нововведень стане запуск оновленої системи професійного розвитку вчителя. Зокрема, планується впровадження механізму, за яким кошти на підвищення кваліфікації «ходитимуть за вчителем», тобто педагоги самостійно обиратимуть, як і де навчатися. Деталі фінансування та реалізації програми буде презентовано восени.
Оновлення змісту освіти
Також у вересні 2025 року планується пілотне впровадження оновленого змісту освіти у 5-6 класах у трьох освітніх галузях — природничій, мистецькій і технологічній. Зміни відбуватимуться в межах освітньої політики «Освіта для життя» та передбачатимуть міжгалузеву інтеграцію й сучасні підходи до викладання.
Нова система створення підручників
МОН розробляє нову модель підручникотворення. Планується повний перегляд підходів до написання, апробації, експертизи та конкурсного відбору підручників. Наразі ці зміни проходять громадське обговорення.
Профілізація старшої школи
Ще одним важливим кроком стане запуск пілотного проєкту профільної старшої школи. Із 1 вересня у 30 ліцеях, зокрема у Житомирському ліцеї №12 імені С. Ковальчука, запрацює нова модель 10-12 класів із окремими профілями — філологія, політологія, біотехнології. До 2027 року ці ліцеї поступово трансформуються на заклади виключно старшої школи.
«Школа офлайн 3.0»
Ще один пріоритет на новий навчальний рік — реалізація моделі «школа офлайн 3.0», яка передбачає не лише повернення дітей до очного навчання, а й створення безпечних умов. До кінця 2024 року планується завершити будівництво понад 180 об'єктів — це дасть змогу 150 тисячам учнів повернутися до змішаної або очної форми навчання.
Осінні нововведення, за словами МОН, покликані не лише оновити зміст освіти, а й створити сучасніші, безпечніші та гнучкіші умови для всіх учасників освітнього процесу.
2 червня
«Сокіл» («Джура») оновлює формат: Кабмін затвердив зміни до проведення фінального етапу гри
Кабінет Міністрів України вніс зміни до Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру «Сокіл» («Джура»), що передбачають оновлення формату організації ІІІ (фінального) етапу гри.
Відтепер його проведення координуватимуть одразу дві провідні інституції у сфері національно-патріотичного виховання:
- Український державний центр національно-патріотичного виховання дітей та молоді;
- Національний центр «Мала академія наук України».
Таке рішення має на меті удосконалити механізми підготовки та реалізації фінального етапу гри, що охоплює школярів з усіх регіонів країни.
Оновлено також склад Організаційного комітету гри. До нього тепер офіційно входять представники:
- Головного штабу гри «Джура»;
- Міністерства освіти і науки України;
- Співорганізаторів з числа державних установ;
- Центру національно-патріотичного виховання;
- Малої академії наук України.
Ці зміни сприяють побудові більш структурованої системи управління грою та забезпечують ефективну міжвідомчу взаємодію.
«Сокіл» («Джура») — ключовий інструмент національно-патріотичного виховання учнівської молоді. Гра знайомить школярів із традиціями українського козацтва, військовою справою та державотворчими цінностями, а також розвиває лідерські навички, командну взаємодію та громадянську відповідальність.
За інформацією КМУ
2 червня
«Мрія» в дії: як працює нова цифрова освітня платформа для шкіл
В Україні активно впроваджують державну освітню екосистему «Мрія» — цифрову платформу та застосунок для учнів, батьків і вчителів. Ініціатива Президента Володимира Зеленського реалізується Мінцифри та МОН у співпраці з програмою EGAP і Фондом Східна Європа за підтримки уряду Швейцарії.
«Мрія» — це зручний вебпортал і мобільний застосунок, який об’єднує функції щоденника, розкладу, журналу, бібліотеки навчальних матеріалів та комунікації. Вона дає змогу школам вести цифрову документацію, а учасникам навчального процесу — мати доступ до оцінок, домашніх завдань, чітких розкладів та корисного контенту. Система безоплатна та доступна для всіх закладів освіти незалежно від їхнього розміру чи формату навчання.
Ключові функції:
- автоматизовані журнали та розклад;
- календарно-тематичне планування;
- бібліотека з понад 5000 освітніх матеріалів;
- персоналізований дешборд для учнів та батьків;
- захищені чати на базі Signal;
- цифровий профіль — Мрія ID;
- доступ до 5400 гуртків і секцій;
- можливість інтеграції з іншими освітніми системами.
Уже зараз у «Мрії»:
- 570+ шкіл підключено, понад 4000 заявок на черзі;
- вчителі вже виставили 3,3 млн оцінок, надіслали 460 тис. домашніх завдань;
- батьки переглядали оцінки й деталі уроків понад 500 тис. разів;
- учні понад 300 тис. разів заходили подивитися результати навчання.
Школі достатньо подати заявку на сайті mriya.org.ua. У Дніпропетровській, Київській, Івано-Франківській та Одеській областях команда «Мрії» може приїхати на місце. В інших регіонах — супровід здійснюється онлайн.
Повний запуск школи займає до 23 робочих днів. Увесь процес включає навчання адміністрації, інтерактивний курс для вчителів та авторизацію учнів і батьків через Дію чи Bank ID.
Що з’явиться восени?
- ШІ-рекомендації освітнього контенту на основі інтересів;
- внутрішня мотиваційна валюта «Мрійки», яку можна обміняти на бонуси;
- автоматичне створення тестів і завдань за допомогою штучного інтелекту;
- можливість перевіряти домашні завдання прямо у застосунку;
- розширення гурткової роботи та позашкілля.
«Мрія» — це крок до зручного, ефективного та сучасного навчання, яке завжди під рукою й у смартфоні.
2 червня
Від дистанційки до 3D-друку: у Зеленодольську відкрили DIY-лабораторію для 1400 дітей
У місті Зеленодольськ на Дніпропетровщині відкрили першу в районі DIY-лабораторію з медіарумом для дітей. Простір облаштовано благодійним фондом savED за підтримки міжнародної компанії GEA.
Лабораторія працюватиме в Центрі активності громадян і стане місцем занять для понад 1400 учнів громади, які вже третій рік поспіль навчаються дистанційно через безпекову ситуацію.
DIY-лабораторія дозволить дітям працювати з 3D-друком, робототехнікою, програмуванням, лазерним гравіюванням та створенням фото- і відеопроєктів. Оснащення включає ноутбуки, 3D-принтери, лазерний станок, роботизовані пристрої та медіазону. Загальна вартість проєкту — понад 1,9 млн грн.
«Діти мають потребу в практичній освіті та живому спілкуванні. Близько 28% учнів громади в опитуваннях висловлювали бажання займатися ІТ-технологіями та 3D-друком. Цей простір — відповідь на їхній запит», — розповіла фахівчиня Центру активності громадян Руслана Помогайбо.
Від початку повномасштабного вторгнення Зеленодольська громада зазнала численних обстрілів, зруйновано або пошкоджено всі освітні заклади, один повністю знищений. Саме тому нова лабораторія має стати осередком позашкільної освіти, що сприятиме соціалізації дітей та допомагатиме у подоланні освітніх втрат.
«Ми втілюємо такі проєкти там, де освітнє середовище постраждало найбільше. Після запуску першої лабораторії в Царичанці ми побачили великий інтерес та результати. Тепер діти Зеленодольська зможуть не лише навчатися, а й досліджувати, створювати та вірити в майбутнє», — наголосила співзасновниця savED Анна Пуцова.
STEM-простір також має на меті підтримати професійне самовизначення учнів. За словами гендиректора GEA в Україні Ярослава Ніцака, такі ініціативи формують фундамент для майбутньої кар’єри дітей навіть у найважчих умовах.
За матеріалами savED
2 червня
🔔 Вебінар «Як розробити освітню програму закладу освіти»
Під час онлайн-вебінару поговоримо про те як підготуватися до початку нового навчального року та створити ефективну освітню програму.
Вебінар «Як розробити освітню програму закладу освіти» проведе заступник начальника управління інституційного аудиту Державної служби якості освіти України Олена Святенко.
У програмі вебінару:
- Нормативно-правові акти, які необхідно опрацювати, перш ніж формувати освітню програму
- Особливості розроблення освітньої програми для початкової, базової, профільної середньої освіти
- Приклади чи практична частина
📆 Дата: 04 червня
🕛 Час: 12:00
До зустрічі!
МОН роз’яснює як оцінювати результати навчання відповідно до вимог Державного стандарту базової середньої освіти. Йдеться про нюанси поточного, семестрового та річного оцінювання учнів. Редакція журналу згрупувала матеріал, щоб вам легко і швидко розібратися з групами результатів
31 травня
Від адаптації до профілю: як працюватиме нова система навчання у 10-12 класах
Міністерство освіти і науки України затвердило нову Типову освітню програму для старшої школи, яка є основою реформи профільної середньої освіти. Вона дозволяє учням 10–12 класів обирати власний освітній шлях відповідно до своїх інтересів і майбутніх планів.
Що змінюється для учнів:
🔹 Профільне навчання
Учні обиратимуть один із профілів (математичний, гуманітарний, STEM тощо), в межах якого поглиблено вивчатимуть ключові предмети. Наприклад, обравши математичний профіль, школяр зосередиться на математиці та суміжних дисциплінах.
🔹 Вибір курсів
Програма передбачає:
- курси, що поглиблюють профіль (наприклад, комбінаторика),
- предмети поза профілем для всебічного розвитку (наприклад, драматургія),
- обов’язкові предмети, які вивчатимуться усіма учнями й необхідні для підсумкової атестації після 12 класу.
🔹 Менше навантаження
Кількість обов’язкових предметів значно скорочується. Якщо раніше в 11 класі учні мали до 14 предметів, то тепер у 12-му — лише 5–8, залежно від профілю.
🔹 Гнучкий розклад і автономія шкіл
Школи зможуть формувати змінні групи для вибіркових курсів і створювати власні програми з непрофільних предметів без обов’язкового використання затверджених модельних програм.
Як працює нова структура навчання:
🔸 10 клас — адаптаційний цикл
Перший семестр — однакові предмети для всіх, аби учні могли адаптуватися й краще зрозуміти обраний профіль. Із другого семестру — більше годин на профіль.
🔸 11–12 класи — профільний цикл
Щороку зростає кількість годин на профільні предмети та курси за вибором, а обов’язкова частина зменшується.
Програма охоплює три основні кластери: мовно-літературний, соціально-гуманітарний і STEM, у межах яких ліцеї формуватимуть різні профілі.
Нова модель спрямована на індивідуалізацію навчання, розвиток здібностей школярів і кращу підготовку до життя після школи.
30 травня
Уряд змінив порядок відстрочки для педагогів – що тепер потрібно знати
Уряд України вніс зміни до порядку надання відстрочки від мобілізації для педагогічних працівників. Відтепер вчителі, які працюють щонайменше на 0,75 ставки, матимуть право на відстрочку не лише на період навчального року, а на цілий рік, включно з літніми місяцями.
🔹 Було: відстрочення надавалась до кінця навчального року.
🔹 Стало: на 1 рік — із правом збереження статусу влітку.
Це дозволить освітянам планувати своє професійне життя без страху втратити право на відстрочку в літній період, коли навчальний процес формально призупиняється, але підготовка до нового року триває.
Педагогам необхідно подати довідку з місця роботи щонайменше за тиждень до завершення поточного мобілізаційного періоду. У довідці має бути підтверджено займану посаду та розмір ставки.
У Міністерстві освіти і науки підкреслюють, що ця зміна — важливий крок для збереження кадрового потенціалу у сфері освіти в умовах воєнного стану.
За матеріалами МОН
30 травня
В Україні перенесли День захисту дітей на 20 листопада: Президент підписав указ
Президент Володимир Зеленський підписав указ №355/2025, яким переніс відзначення Дня захисту дітей в Україні з 1 червня на 20 листопада — у день, коли в усьому світі відзначається Всесвітній день дитини.
Згідно з документом, нова дата має на меті:
- підкреслити пріоритетність захисту дитинства на загальнонаціональному рівні,
- посилити синергію з міжнародною спільнотою у захисті прав дітей,
- реалізувати положення Конвенції ООН про права дитини, яку Україна ратифікувала ще у 1991 році.
«З метою утвердження охорони дитинства як загальнонаціонального пріоритету України… постановляю: установити в Україні День захисту дітей, який відзначати щорічно у Всесвітній день дитини — 20 листопада», — йдеться в указі.

У воєнний час передусім необхідно убезпечити дітей. Потрібно не лише оберігати їх, а й навчити дбати про себе самостійно. Тобто слід формувати в дошкільників базові навички безпечної поведінки в різних ситуаціях. Ознайомтеся з досвідом колег щодо організації роботи за цим напрямом та прихопіть кілька ідей для себе
Також втратив чинність попередній указ президента України №568/98 від 30 травня 1998 року, який встановлював День захисту дітей на 1 червня.
Новий указ набуває чинності з дня його офіційного опублікування.
Святкування Всесвітнього дня дитини бере початок у середині XX століття. У 1954 році Генеральна Асамблея ООН ухвалила резолюцію № 836 (IX), в якій запропонувала всім країнам започаткувати це свято, починаючи з 1956 року.
Водночас державам було надано право самостійно обирати дату його проведення. У Радянському Союзі, а згодом і в низці пострадянських країн, так з’явився День захисту дітей, який традиційно відзначають 1 червня.
ВЕБІНАР: активне літо в дитсадку🪀🏸
Подальший розвиток подій на міжнародному рівні визначив нову ключову дату. 20 листопада 1959 року ООН прийняла «Декларацію прав дитини», а через 30 років — у 1989-му — була ухвалена «Конвенція про права дитини». Саме ця дата — 20 листопада — офіційно закріпилася як Всесвітній день дитини в міжнародних документах.
Головна мета цього дня — звернути увагу урядів, громадських організацій і ширшого суспільства на необхідність захисту прав дітей, створення сприятливих умов для їхнього розвитку, безпеки та добробуту в усьому світі.
29 травня
Яку роботу змушені виконувати вчителі за межами посадових інструкцій: результати опитування
Служба освітнього омбудсмена оприлюднила результати опитування вчителів закладів загальної середньої освіти щодо обов’язків, які вони виконують, не маючи цього в посадовій інструкції.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
За словами освітнього омбудсмена, такі навантаження є порушенням трудових прав педагогів і свідчать про необхідність перегляду умов праці.
Ремонт і прибирання — найпоширеніші «неофіційні» обов’язки: 14% вчителів зазначили, що власноруч ремонтують кабінети, обладнання та прибирають територію школи. Часто — за власний кошт.
Підготовка та участь у позакласних заходах: Понад 13% педагогів повідомили, що організовують і супроводжують екскурсії, свята, конкурси або готують учнів до виступів без жодної оплати.
Документообіг і звітність: 5% респондентів виконують адміністративну роботу — заповнення анкет, звітів, опитувальників тощо.
Фото- і відеозйомка заходів, уроків, активностей школи — ще один обов’язок, який лягає на плечі вчителів, не маючи жодного формального закріплення.

Цифрова робота: Ведення шкільних сайтів, електронних журналів, сторінок у соцмережах, налаштування техніки — усе це також часто виконується вчителями замість ІТ-фахівців.
Комунікація з батьками та учнями поза робочим часом: Вчителі регулярно відповідають на дзвінки, повідомлення, ведуть чати в неробочий час. Це стало «новою нормою».
Заміна колег та робота замість інших працівників: Деякі педагоги змушені виконувати обов’язки секретарів, діловодів, асистентів, техперсоналу або безоплатно підміняти відсутніх колег.
Як зауважили в Службі освітнього омбудсмена, перевантаження педагогів такими обов’язками заважає їм якісно виконувати свою головну місію — навчати учнів. Крім того, це негативно впливає на психоемоційний стан освітян, які не мають змоги повноцінно відпочити та відновити сили.
Результати опитування покликані привернути увагу до системної проблеми, яка потребує комплексного вирішення — з боку держави, органів управління освітою та шкільного менеджменту.
29 травня
МОН реформує позашкілля: нові правила для творчих заходів і конкурсів
Міністерство освіти і науки України пропонує громадськості для обговорення проєкт Положення про Всеукраїнські організаційно-масові заходи художньо-естетичного напряму позашкільної освіти.
Відповідний документ має вдосконалити нормативно-правову базу функціонування цього напрямку та зробити участь дітей у творчих заходах прозорішою й доступнішою.
Серед ключових нововведень, передбачених проєктом:
- чіткі критерії оцінювання художньо-естетичних заходів;
- прозора процедура виявлення талановитих дітей та молоді;
- гарантії рівних умов для всіх організаторів і учасників;
- уточнена термінологія й регламентація механізмів проведення заходів;
- деталізація видів та жанрів мистецтва, з якими працюватимуть у межах позашкільної освіти.
Основними завданнями заходів визначено: розвиток і підтримка творчих здібностей дітей, формування національної та громадянської ідентичності, створення сучасного STEAM-середовища, популяризація української культури, а також відбір кращих виконавців для участі в міжнародних конкурсах.
Окрім цього, документ має сприяти професійному самовизначенню молоді, підвищенню кваліфікації педагогів, розвитку партнерств між системами освіти й культури, а також забезпеченню змістовного дозвілля для дітей.
Зауваження та пропозиції до проєкту МОН приймає до 29 червня 2025 року на електронну адресу: [email protected] (у темі листа зазначити: «обговорення Заходи»).
Результати обговорення будуть оприлюднені на офіційному сайті МОН не пізніше ніж через два тижні після ухвалення рішення.
28 травня
Онлайн-урок безпеки від МОН і СБУ: що робити, якщо дитину вербують
Міністерство освіти і науки України спільно з Національною поліцією та Службою безпеки України провели загальнонаціональний онлайн-урок для школярів, присвячений темі безпеки та загроз з боку російських спецслужб. Під час заходу правоохоронці розповіли підліткам з різних регіонів України, як саме ворог намагається впливати на українську молодь.
Один із головних ризиків — спроби вербування дітей через маніпуляції, психологічний тиск та фінансові обіцянки з метою втягнення їх у злочинну діяльність: підпали, диверсії чи теракти.
Учням пояснили, як розпізнати такі загрози та як діяти у разі контакту з потенційними вербувальниками. Основні рекомендації:
- телефонувати за номером 102;
- звертатися до чат-бота СБУ «Спали ФСБешника» або на гарячу лінію: 0-800-501-482;
- повідомити інспектора ювенальної превенції або представника Служби освітньої безпеки в школі.
За інформацією правоохоронців, з початку 2024 року було затримано понад 600 осіб, які за завданням Росії намагалися здійснювати злочини проти безпеки України. Усі вони замість «легких грошей» отримали підозри від СБУ та ризикують провести тривалий час за ґратами.
Онлайн-урок став частиною масштабної інформаційної кампанії, яку спільно реалізують СБУ та Нацполіція для підвищення обізнаності дітей про реальні загрози з боку ворожих спецслужб.
МОН також звернулося до батьків і освітян з низкою порад:
- будувати довірливі стосунки з дитиною з раннього віку;
- навчати правилам безпечної поведінки в інтернеті;
- підвищувати рівень медіаграмотності та правової свідомості;
- пояснювати, що обіцянки «легких заробітків» часто є пасткою;
- заохочувати дітей звертатися до офіцера СОБ у разі тривожних ситуацій.
Як наголосили у МОН, відкрите спілкування з дітьми та увага до їхнього емоційного стану — найкраща профілактика вербування і захист від небезпеки.
28 травня
«Це не відповідає воєнним реаліям»: профспілки закликають до підвищення мінімальної зарплати
За ініціативи профспілкової сторони нещодавно відбулася тристороння нарада за участю представників Уряду, роботодавців та профспілок щодо визначення розмірів мінімальної заробітної плати та тарифної ставки 1-го розряду Єдиної тарифної сітки на 2026 рік.
Представники Міністерства фінансів повідомили, що згідно з можливостями державного бюджету, на 2026 рік передбачається:
- мінімальна заробітна плата — 8 688 грн;
- тарифна ставка працівника 1-го розряду ЄТС — 3 470 грн.
Ці цифри враховують прогнозований індекс споживчих цін на 2026 рік — 108,6%.
Однак профспілки вважають запропоновані показники недостатніми. Як заявив заступник Голови Профспілки працівників освіти і науки України Сергій Романюк, таке зростання не відповідає реаліям воєнного часу й не гарантує належного рівня життя працівників.
Які критерії впливають на розмір посадового окладу керівника закладу дошкільної освіти та за яких умов його можуть підвищити або знизити?
Профспілкова сторона висунула альтернативні пропозиції:
- встановити мінімальну заробітну плату з 1 січня 2026 року не нижче 12 195 грн — тобто не менше 50% від прогнозної середньої зарплати на кінець 2024 року;
- прирівняти тарифну ставку працівника 1-го розряду ЄТС до рівня «мінімалки», але не нижче фактичного прожиткового мінімуму з урахуванням інфляції.
Учасники наголосили, що такі ініціативи базуються на європейських стандартах, зокрема положеннях Директиви ЄС 2022/2041 про адекватну мінімальну зарплату, а також відповідають курсу України на інтеграцію до ЄС.
Під час зустрічі були зафіксовані серйозні розбіжності у підходах сторін, а також формальний характер діалогу з боку уряду. Водночас позитивом профспілки вважають те, що уряд не планує заморожування соціальних гарантій і готовий повернутися до перегляду показників у разі економічного зростання.
28 травня
Вчителям і батькам на допомогу: офіційний путівник по новій системі оцінювання НУШ
Міністерство освіти і науки України розробило спеціальний путівник для батьків, який пояснює особливості сучасної системи оцінювання в межах реформи Нової української школи.
Відповідний документ покликаний зміцнити співпрацю між батьками, вчителями та учнями.
У путівнику батьки знайдуть відповіді на ключові запитання:
- чим відрізняється нова система оцінювання від традиційної;
- як формувальне оцінювання сприяє розвитку дитини;
- як правильно інтерпретувати зворотний зв’язок від учителя;
- що означає свідоцтво досягнень і яку інформацію воно містить.
МОН роз’яснює як оцінювати результати навчання відповідно до вимог Державного стандарту базової середньої освіти. Йдеться про нюанси поточного, семестрового та річного оцінювання учнів. Редакція журналу згрупувала матеріал, щоб вам легко і швидко розібратися з групами результатів
Як зауважили в МОН, цей ресурс допоможе батькам краще розуміти результати навчання своїх дітей, а педагогам — доступно пояснити суть нових підходів.
«Ми впевнені, що успіх освітньої реформи залежить від спільної роботи вчителів, учнів і батьків. Путівник має стати інструментом для більш ефективної взаємодії всіх учасників навчального процесу», — йдеться в повідомленні відомства.
Нагадаємо, раніше МОН оприлюднило методичні рекомендації щодо оцінювання в 2024/2025 навчальному році, які також покликані полегшити впровадження змін у школах.
28 травня
Освітній омбудсмен про нові заходи безпеки у школах: хто не зможе працювати з дітьми
Освітній омбудсмен Надія Лещик повідомила про результати засідання Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, яке відбулося 27 травня.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Серед ключових тем — обговорення законопроєкту №11543, що передбачає нові заходи безпеки у школах, а також посилення захисту дітей від насильства.
За словами омбудсмена, документ забороняє участь у навчальному процесі особам, які:
- мають непогашену судимість;
- визнані винними у злочинах проти статевої свободи;
- притягнуті до відповідальності за домашнє насильство, булінг або невиконання батьківських обов’язків.
«Маємо ситуації, коли вчитель, визнаний винним у булінгу, продовжує працювати в школі. Це неприпустимо», — наголосила Надія Лещик.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
Законопроєкт також не зобов’язує школи негайно впроваджувати всі заходи безпеки. На вимогу Асоціації міст України та за підтримки омбудсмена, їх реалізацію пропонують здійснювати поступово, залежно від фінансових можливостей громади.
Ще одна важлива пропозиція — виділення окремої субвенції на безпекові заходи, що дозволить закладам освіти адаптуватися до нових вимог без перевантаження керівників.
Окрім того, освітній омбудсмен ініціювала:
- розробку правового порядку відеоспостереження у школах за участі МОН та МВС;
- захист самих педагогів, що буде темою наступного засідання;
- налагодження співпраці з іноземними видавцями щодо підручників для дітей з особливими освітніми потребами (ООП), оскільки наразі 14 назв підручників не адаптовані для таких учнів;
- удосконалення електронних додатків до підручників для дітей з ООП.
«Цей законопроєкт — не лише про інфраструктуру, а про людей. Про безпечне середовище для дитини та відповідальність дорослих, які з нею працюють», — зауважила Надія Лещик.
28 травня
Календар на червень для освітян: ваш помічник у плануванні
27 травня
Зарплати у дитсадах зростуть: Кабмін ухвалив рішення про нові тарифні розряди
27 травня Кабінет Міністрів України ухвалив постанову, що передбачає підвищення тарифних розрядів для працівників закладів дошкільної освіти. Документ затверджено на виконання вимог Закону України «Про дошкільну освіту» та інших нормативних актів у сфері освіти.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Згідно з оновленнями, які набудуть чинності з 1 січня 2026 року, зростуть тарифні розряди для таких категорій працівників:
- Музичні керівники та інструктори з фізкультури в дитячих садках отримають нову вилку тарифних розрядів — від 10 до 14;
- Керівникам дошкільних і позашкільних закладів освіти підвищено нижню межу тарифних розрядів, що прямо вплине на базові посадові оклади;
- Уперше визначено рівень оплати праці для завідувачів внутрішніх підрозділів у школах — дошкільних, позашкільних, пансіонів чи інтернатів. Їхні розряди становитимуть від 13 до 15;
- Також постановою проведено узгодження назв освітніх установ відповідно до актуальної термінології чинного законодавства.
Окрім того, в уряді нагадали, що засновники державних і комунальних дитсадків уже зараз можуть підвищувати зарплати, використовуючи право, закріплене в законі «Про дошкільну освіту». Це дозволяє встановлювати оклади вище за передбачені урядом, за наявності фінансової спроможності.
Рішення Кабміну є частиною ширшої державної політики, спрямованої на підвищення престижу професій у сфері освіти та забезпечення якісного навчального середовища для наймолодших українців.
За матеріалами МОН
27 травня
Від критичного мислення до цифрових платформ: як змінюється українська освіта майбутнього
Освіта залишається одним із ключових напрямів державної політики України. Саме тому розвиток освіти обговорювали учасники конференції «Освіта нової України», що відбулася 27 травня в Києві.
Під час заходу Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль представив стратегічні цілі державної освітньої політики. У центрі цих змін — дитина, її безпека, розвиток і підготовка до сучасних викликів.
Головними орієнтирами урядової політики в освіті стали:
🔹 Підготовка до життя в динамічному світі. Йдеться не лише про знання, а й про формування в учнів навичок критичного мислення, здатності навчатися впродовж життя й орієнтуватися в інформаційному просторі.
🔹 Підвищення конкурентоздатності випускників. Школа має виявляти таланти та мотивувати дітей до розвитку, а профтехосвіта й вищі заклади — готувати фахівців, потрібних економіці.
🔹 Безпека та доступність навчання. Як зауважив керівник уряду, за останні два роки на облаштування укриттів у школах держава виділила близько 14 млрд грн. Уже побудовано 15 підземних шкільних укриттів у прифронтових регіонах, і ще понад 180 об'єктів мають з’явитися до кінця року. Загалом 80% українських шкіл мають укриття, і ця цифра постійно зростає.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
🔹 Розвиток «Школи офлайн». Уряд прагне повернути якомога більше дітей до очного навчання. На закупівлю шкільних автобусів уже виділено 2,8 млрд грн, що забезпечить доступ до освіти для дітей з віддалених громад.
🔹 Фінансування НУШ та старшої школи. За останні два роки 3,4 млрд грн було спрямовано на реалізацію концепції Нової української школи та ще майже 500 млн грн — на забезпечення старшої школи сучасним обладнанням.
🔹 Цифровізація освіти. Тисячі шкіл уже використовують освітню платформу «Мрія», яка стала частиною цифрової освітньої екосистеми, ініційованої Президентом.
🔹 Підтримка професійної освіти. Понад 1 млрд грн інвестовано в модернізацію профтехосвіти. Окрім того, держава запустила грантову підтримку для дуальної освіти — коли учні навчаються безпосередньо на базі підприємств.
🔹 Гранти для контрактників. Як інструмент підтримки доступу до вищої освіти, уже близько 13 тисяч студентів отримали державні гранти на навчання на контрактній формі.
Денис Шмигаль також наголосив, що інтеграція вищої освіти в європейський освітній простір залишається незмінним курсом. За його словами, розвиток освіти — не лише інвестиція в майбутнє, а ключ до відбудови та зміцнення України.
27 травня
Суттєве підвищення вчительських зарплат: уряд шукає додаткові кошти на 2026 рік
Якщо вдасться знайти додаткові кошти, у 2026 році українські вчителі можуть отримати суттєве підвищення так званої «вчительської доплати». Про це заявив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий під час конференції «Освіта нової України».
Посадова інструкція вчителя: оновлена
За словами міністра, наразі потреби освітньої сфери значно перевищують можливості державного бюджету. На повне виконання норм закону про освіту потрібно понад 300 мільярдів гривень, однак така сума є недосяжною в умовах війни.
Водночас на 2025 рік уже вдалося залучити додаткові 12 мільярдів гривень, які дозволять здійснювати надбавки вчителям у розмірі 1 тисячі гривень із січня та 2 тисяч гривень із вересня.
«Ми працюємо над різними сценаріями підвищення зарплат: це і спрощення структури нарахувань, і перетворення оплати праці на мотиваційний інструмент для професійного розвитку. Але навіть найпростіший з варіантів вимагає мінімум 40 мільярдів гривень», — пояснив очільник МОН.
Зокрема уряд готовий діяти поступово: якщо буде знайдено фінансування в менших обсягах, то сума щомісячної доплати зростатиме відповідно. Наприклад, ще 12 мільярдів дозволять збільшити доплату вдвічі, 24 мільярди — втричі.
Таким чином, «вчительська доплата», яку вже запроваджено з 2025 року, може стати основою для подальшого зростання доходів педагогів. Йдеться про щомісячні виплати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти у розмірі 1,3 тисячі гривень (1 тис. грн «на руки») з січня та 2,6 тисячі гривень (2 тис. грн «на руки») з вересня 2025 року.
Оксен Лісовий наголосив, що підвищення вчительських зарплат є стратегічною метою, над якою МОН працює спільно з іншими урядовими структурами.
За інформацією Інтерфакс-Україна
26 травня
Проблема масового вивезення 17-річних хлопців за кордон: думка МОН
Попри виїзд частини неповнолітніх українців за кордон, близько 20 тисяч 17–18-річних цьогоріч зареєструвалися на складання національного мультипредметного тесту (НМТ), перебуваючи за межами України.
Про це в інтерв’ю заявив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький.
За його словами, цьогоріч НМТ відбудеться у 55 закордонних центрах у 34 країнах. Це свідчить про те, що, попри всі обставини, українська вища освіта залишається привабливою навіть для тих, хто наразі живе за кордоном.
«Факт такий: ці люди мають можливість вступати в університети Польщі, Німеччини чи Великої Британії без НМТ. Але вони свідомо обирають українське. Це дуже сильний сигнал», — зауважив заступник міністра освіти.
Водночас, посадовець зазначив, що певна частина молоді все ж втрачається — батьки вивозять синів за кордон, і не всі з них повертаються. Статистику щодо кількості таких випадків збирають Державна міграційна та Державна прикордонна служби.
На запитання, як стимулювати повернення дітей, Винницький відповів: критично важливим є забезпечення стабільної безпеки в країні. Але не менш важливо — подолати внутрішній комплекс меншовартості.
Він також наголосив, що держава підтримує талановиту молодь: високі бали на НМТ або ЗНО дають змогу отримати бюджетне місце та стипендію.
«У нас є хороші університети, є сильні школи. Так, не всюди, але так само і в інших країнах. Освіта — це те, що формує націю, яка зупинила ворога», — підсумував Михайло Винницький.
26 травня
Дефіцит кадрів: як Україна бореться з катастрофічною нестачею педагогів?
Гостра нестача педагогічних кадрів в українських школах і університетах залишається критичною проблемою. Вирішити її можна насамперед через підвищення заробітної плати вчителям.
Про новий профстандарт для вчителя
Про це заявив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький в інтерв’ю.
«Педагогічна освіта у нас буде популярною, коли буде нормальна зарплата вчителя. Цього року вона зросла на 2000 гривень. Плануємо підвищення й надалі», — зазначив Винницький, додавши, що питання вимагає пріоритетного ставлення на національному рівні.
За словами посадовця, держава вже зараз інвестує у підготовку вчителів. Зокрема, торік на спеціальність «Середня освіта» вступили 7349 осіб, з яких 78% отримали бюджетні місця. Водночас значна частина випускників не залишається в професії або працює в школі недовго — головним чином через низькі зарплати.
Ще один напрям розвитку — залучення до викладання студентів інших спеціальностей.
«Мій син навчається на фізика і вже думає піти повчителювати. У нього немає педагогічної освіти, але він може пройти педагогічну інтернатуру і стати вчителем», — поділився заступник очільника МОН.
Як вважають у МОН, підвищення престижу професії та створення додаткових можливостей для молоді — ключ до вирішення кадрового дефіциту в освіті.
26 травня
НМТ — тимчасове рішення: коли Україна поверне ЗНО у звичному форматі
Попри понад три роки повномасштабної війни, в українських університетах навчається близько мільйона студентів, значна частина з яких — очно.
Про це повідомив заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький в інтерв’ю, де окреслив актуальні освітні питання — від формату вступних випробувань до реформ у закладах вищої освіти.
Один з ключових аспектів розмови — чи повернеться зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) у традиційній формі. За словами Винницького, національний мультипредметний тест (НМТ) використовується винятково через безпекові обставини.
«ЗНО — безумовно кращий інструмент перевірки знань. Але зібрати 300 тисяч абітурієнтів в один день у час війни — це просто запрошення для ворога: "бомбіть нас зараз"», — наголосив заступник міністра.
Саме тому НМТ проводиться у менших групах, упродовж місяця-півтора, з дотриманням безпекових умов. У МОН визнають: це не оптимальний формат, але в нинішніх реаліях — єдиний можливий.
Винницький також підкреслив, що система зовнішнього оцінювання залишиться в тій чи іншій формі, адже вона забезпечує справедливість вступу та довіру до системи освіти. ЗНО повернуть тоді, коли це стане безпечно.
26 травня
Гарантії для педагогів: МОН пропонує нові правила кадрового резерву на деокупованих територіях
Міністерство освіти і науки України ініціювало громадське обговорення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку формування кадрового резерву працівників для роботи у закладах освіти на деокупованих територіях України».
Проєкт документа розроблено з метою заохочення педагогів долучатися до кадрового резерву для роботи на звільнених територіях, а також для реалізації державних гарантій, передбачених статтею 57-1 Закону України «Про освіту». Зокрема, йдеться про забезпечення педагогічних працівників, чия робота була призупинена, виплатами середньомісячного заробітку.
Основні зміни, які пропонує МОН:
- Електронна подача заявок: педагогічні працівники зможуть подавати заявки на зарахування до кадрового резерву через програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (АІКОМ);
- Обмін інформацією: буде врегульовано порядок обміну даними між технічним адміністратором АІКОМ та органами управління освітою;
- Заробітна плата в умовах простою: гарантовано виплату середньомісячної заробітної плати педагогам, які залишились без навантаження з 1 вересня 2025 року через простій в умовах воєнного стану;
- Уточнення порядку виключення з резерву: визначаються умови відрахування окремих категорій працівників із кадрового резерву.
Зауваження та пропозиції до проєкту можна надсилати до 9 червня 2025 року на електронну адресу: [email protected] (з темою листа «обговорення резерв»).
Підсумки громадського обговорення буде оприлюднено на сайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після ухвалення рішення.
23 травня
Дослідження індексу майбутнього: як війна вплинула на професійні вибори української молоді
22 травня 2025 року Фундація Олени Зеленської представила результати дослідження «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні».
Дослідження охопило понад 10 000 респондентів — підлітків віком 13–16 років та їхніх батьків або опікунів з усіх регіонів України, за винятком тимчасово окупованих територій.
Метою дослідження було проаналізувати плани й очікування молоді щодо професійного майбутнього, а також дослідити, як на них впливають війна, освітнє та психологічне середовище, родина та соціально-економічні умови.
Ключові висновки дослідження:
- 82% опитаних підлітків мають обнадійливе бачення свого майбутнього, проте лише 60% позитивно оцінюють майбутнє України.
- Кожен п’ятий підліток ще не визначився з майбутньою професією, а 70% не можуть назвати конкретну сферу зайнятості, у якій хотіли б працювати у 30-річному віці — цей показник майже вдвічі перевищує середнє значення у країнах ОЕСР.
- Популярні серед підлітків професії часто не відповідають наявному попиту на українському ринку праці. Зокрема, галузі з системним кадровим дефіцитом, такі як промисловість, залишаються поза увагою молоді.
Перша леді України Олена Зеленська зазначила, що результати дослідження свідчать про необхідність створення умов, де талант і здібності кожної дитини знайдуть застосування саме в Україні.
23 травня
МОН запроваджує нові правила реєстрації для сертифікації педагогічних працівників
Міністерство освіти і науки України оприлюднило для громадського обговорення проєкт наказу «Про затвердження Порядку реєстрації для участі в сертифікації педагогічних працівників». Документ розроблено на виконання оновленого Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1190 (у редакції від 14 січня 2025 року).
Що передбачає новий Порядок реєстрації
Проєкт акта встановлює чіткі правила та процедури реєстрації для педагогів, які бажають пройти сертифікацію. Зокрема, передбачено:
- Два етапи реєстрації:
- Основний — у межах регіональних квот, встановлених МОН;
- Додатковий — без застосування регіональних обмежень.
- Вимоги до учасників:
- педагогічне навантаження не менше ніж 0,25 ставки;
- стаж роботи щонайменше два роки;
- не брали участі в сертифікації за кошти держбюджету протягом останніх двох років (з певними винятками).
- Процедура реєстрації:
Реєстрацію здійснює регіональний центр оцінювання якості освіти відповідно до місцезнаходження закладу освіти, де працює вчитель.
У разі досягнення граничної кількості учасників, реєстрацію можуть припинити достроково.
МОН приймає зауваження та пропозиції до проєкту документа до 20 червня 2025 року на електронну пошту: [email protected]
Звіт про результати громадського обговорення буде оприлюднено на сайті Міністерства не пізніше ніж через два тижні після ухвалення рішення.
22 травня
У МОН впорядкували оплату праці педагогів у дитсадках: нові норми робочого часу та обов'язків
Міністерство освіти і науки України надало роз’яснення щодо порядку оплати праці педагогічних працівників у закладах дошкільної освіти. Зміни набрали чинності 3 березня 2025 року відповідно до наказу МОН №100, який узгоджено з новою редакцією Закону України «Про дошкільну освіту» №3788-ІХ.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Згідно з новими правилами, посадовий оклад вихователів, методистів та інших педагогів дитсадків тепер визначається на основі усього робочого часу, передбаченого законодавством, а не лише за кількість годин безпосередньої роботи з дітьми.
Для працівників встановлені такі норми робочого часу:
- 35 годин/тиждень — для керівників, вихователів-методистів, соціальних педагогів, асистентів вихователя;
- 30 годин/тиждень — для вихователів, психологів, логопедів, інструкторів з фізкультури, музичних керівників, керівників гуртків.
Нововведенням також стало чітке розмежування педагогічного навантаження як складової частини робочого часу. Наприклад:
- Вихователь, інструктор з фізкультури має норму навантаження 25 год/тиждень;
- Музичний керівник — 24 год;
- Психолог, дефектолог, логопед — 20 год;
- Керівник гуртка — 18 год.
Решта часу передбачена для методичної, організаційної та іншої педагогічної діяльності. Якщо педагог виконує більше годин безпосередньої роботи з дітьми, ніж передбачено законом, ці години мають бути додатково оплачені.
Відтепер у тарифікаційних списках оплата праці має враховувати загальний робочий час. Для цього вводиться формула перерахунку, яка дозволяє перевести педагогічне навантаження у години повного робочого часу.
Додаткова оплата за понаднормову роботу
Якщо вихователі продовжують працювати за старою нормою — 30 годин із дітьми щотижня — вони мають право на додаткову оплату за 5 годин понаднормової роботи. Це особливо актуально для закладів, які не оновили штатні розписи після 1 січня 2025 року, коли набув чинності новий закон.
Як наголосили в МОН, методична та інша педагогічна діяльність може виконуватися за межами дитсадка, у тому числі дистанційно. Гнучкий графік також дозволяє частково працювати поза межами установи, що важливо для організації ефективної та сучасної роботи.
Робочий час може перевищувати режим роботи закладу
З огляду на специфіку роботи та дозволені форми її виконання, робочий час педагогічного працівника може бути довшим за встановлений графік дитсадка, якщо частина обов’язків виконується, наприклад, удома або поза установою.
Керівник ЗДО відповідає за планування та організацію роботи, затвердження графіків, посадових інструкцій та штатних розписів. Він також має забезпечити дотримання нового законодавства у частині оплати праці та тривалості робочого часу педагогів.
22 травня
Від 15 000 до 50 000 грн: наскільки збільшились зарплати у директорів шкіл
Станом на травень 2025 року середня заробітна плата директора школи в Україні становить 33 500 гривень на місяць. Це на 43% більше порівняно з аналогічним періодом минулого року, коли середній дохід складав близько 23 500 гривень.
За даними порталу Work.ua, середня заробітна плата директора школи в Україні становить близько 20 000 — 35 000 гривен на місяць. Однак важливо зазначити, що розмір доходу може суттєво відрізнятися залежно від регіону, типу навчального закладу та досвіду керівника.
Деталі зарплат директорів шкіл:
- Державні школи: 15 000 — 25 000 грн;
- Приватні та спеціалізовані школи: 25 000 — 50 000 грн;
- Великі міста (Київ, Львів, Харків): вищі оклади;
- Сільські школи: нижчі ставки.
До зарплати також часто додаються премії та надбавки за педагогічний стаж, кваліфікацію та досягнення навчального закладу, що може суттєво змінити розмір зарплати у порівнянні від середньої.
Наразі на сайті доступно близько 20 вакансій за заголовком «Директор школи».
22 травня
Зарплати в дошкіллі: скільки заробляють вихователі у різних містах України?
Станом на травень 2025 року середня заробітна плата вихователя в Україні становить 17 000 гривень, що на 17% більше порівняно з аналогічним періодом минулого року.
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Водночас, за даними резюме, розміщених на Work.ua, очікувана зарплата вихователів складає 20 000 гривень. Щодо кількості вакансій, то наразі на платформі шукають більше 600 педагогічних працівників. Середня зарплата вихователя за містами становить:
- У Києві середня зарплата вихователя досягає 20 000 гривень, що на 25% більше, ніж у травні 2024 року.
- У Львові середня зарплата становить 18 500 гривень.
- У Черкасах — 12 500 гривень.
- Найменшою є зарплата вихователя в Житомирі — 11 500 гривень.
Для порівняння, за даними Міністерства освіти і науки України у 2024 року середня заробітна плата вихователів залежала від категорії та стажу й становила:
- Молодий вихователь без категорії та стажу роботи — 9 382 гривні.
- Вихователь другої категорії — 11 672 гривні.
- Вихователь першої категорії — 12 499 гривень.
- Вихователь вищої категорії — 13 325 гривень.
Такі дані свідчать про зростання заробітних плат у сфері дошкільної освіти, проте рівень оплати праці все ще залежить від регіону, досвіду та категорії працівника.
21 травня
Нові стандарти якості: що передбачають зміни до правил для навчальної літератури
Міністерство освіти і науки України пропонує до громадського обговорення одразу два проєкти наказів, спрямованих на вдосконалення процедур, пов’язаних із навчальною літературою для закладів освіти.
Зокрема, йдеться про:
- проєкт наказу «Про внесення змін до Порядку проведення апробації навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти»;
- проєкт наказу «Про внесення змін до Порядку здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам».
У Міністерстві зазначають, що зміни розроблені з метою приведення процедур у відповідність до чинного законодавства, а також удосконалення механізмів апробації та експертизи навчальних матеріалів для закладів дошкільної та загальної середньої освіти.
Пропозиції та зауваження до обох проєктів можна надсилати до 5 червня 2025 року на електронні адреси: [email protected] або [email protected]
Результати громадського обговорення буде оприлюднено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після ухвалення відповідних рішень.
21 травня
Школа без страху: уряд виділив 272,5 млн грн на безпечне освітнє середовище
Кабінет Міністрів України затвердив розподіл 272,5 мільйона гривень субвенції з державного бюджету на облаштування безпечного освітнього середовища в закладах загальної середньої освіти.
Про це повідомив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль під час засідання уряду 21 травня 2025 року.
Фінансування буде спрямоване до місцевих бюджетів 21 області та міста Києва. За словами голови уряду, ці кошти мають забезпечити комфортні та безпечні умови навчання для всіх дітей, незалежно від їхнього місця проживання.
«Очікуємо від регіонів та громад ефективного використання цих коштів. Наша спільна мета — захистити кожну дитину, створити комфортне освітнє середовище, дати дітям простір для отримання знань, соціалізації і розвитку», — підкреслив Денис Шмигаль.
У рамках державної політики «Школа офлайн» у 2025 році планується реалізація 185 інфраструктурних проєктів — насамперед це будівництво сучасних укриттів у школах по всій країні.
Загалом на реалізацію ініціатив, пов’язаних із безпекою та інфраструктурним розвитком у сфері освіти, у державному бюджеті на 2025 рік передбачено понад 11 мільярдів гривень. Окрім того, ще понад 2 мільярди гривень буде виділено на закупівлю нових шкільних автобусів, щоб забезпечити доступність освіти для дітей із сільських територій та віддалених громад.
21 травня
Як визначатиметься педагогічне навантаження вчителів у 2025/2026 навчальному році
Педагогічне навантаження вчителів на новий навчальний рік визначає керівник закладу освіти, погоджуючи його з профспілковим комітетом. При цьому враховуються кількість годин згідно з навчальними планами, наявність педагогічних кадрів та інші умови, що склалися в школі чи іншому освітньому закладі.
Про новий профстандарт для вчителя
Керівник зобов’язаний повідомити вчителів про їхнє навантаження до початку відпустки, однак законодавство не встановлює конкретної форми цього повідомлення — воно може бути як усним, так і письмовим.
Остаточне затвердження тарифікаційного списку, де вказуються ставки, доплати, кількість годин, тарифні розряди тощо, має відбутися до 5 вересня з погодженням профспілкового комітету. Цей документ подається до вищого органу управління освітою.
Перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року можливий:
- у разі зміни кількості годин з окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), що передбачено навчальним планом закладу освіти;
- за письмовою згодою педагогічного працівника з додержанням законодавства про працю.
Водночас будь-які зміни повинні відповідати нормам Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Ви втомилися від того, що ваш робочий день схожий на нескінченний квест «Знайди вільну хвилину»? Ми розкриємо секрети тайм-менеджменту, які перетворять вас на справжнього володаря часу. Готові перетворити хаос на порядок? Тоді хутчіш читайте нашу статтю!
Якщо загальна кількість годин у закладі зменшується, а педагог не погоджується на зменшення навантаження, керівник зобов’язаний скоротити чисельність штату. У такому разі застосовуються положення статті 42 Кодексу законів про працю України, яка гарантує переважне право на залишення на посаді тим, хто має вищу кваліфікацію і продуктивність праці.
Педнавантаження і оплата праці
Крім того, про будь-які істотні зміни умов праці — зокрема зміну оплати, графіка роботи, розрядів або посад — працівника слід повідомити не пізніше ніж за два місяці, відповідно до статті 32 КЗпП.
