Що нового
13 травня
Дошкілля як шлях до відновлення: МОН створює Стратегію розвитку дошкільної освіти
Міністерство освіти і науки України спільно з міжнародними партнерами працює над створенням Стратегії розвитку дошкільної освіти — ключового документа, що визначить напрям реформування галузі, стане основою для дорожньої карти уряду та інвестиційного плану для партнерів з розвитку.
Закон про дошкільну освіту: зміни в локальних документах
Проєкт Стратегії було представлено 13 травня під час події «Перші кроки вперед», організованої МОН за підтримки ЮНІСЕФ у межах підготовки до Конференції з відновлення України. Захід об'єднав національних і міжнародних стейкхолдерів задля узгодження спільного бачення розвитку якісної, інклюзивної та сталої дошкільної освіти.
Партнерами альянсу вже стали Представництво ЄС в Україні, уряд Фінляндії, OECD, ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ та Світовий банк. Вони підтримають не лише розроблення, а й впровадження Стратегії — в межах системної трансформації дошкільної освіти в Україні.
«Дошкільна освіта — це фундамент, з якого починається відновлення країни. Ми спільно працюємо над стратегічною рамкою, яка допоможе інвестувати в найважливіше: розвиток дітей, підтримку родин, якісну інфраструктуру, сильних фахівців, інклюзію та психоемоційне здоров’я», — наголосила Анастасія Коновалова, заступниця міністра освіти і науки України.

- Педагогічне навантаження, штатний розпис і табелювання: відповіді МОН на найпоширеніші запитання
- Які підвищення, надбавки, доплати та винагороди мають право встановлювати засновник і директор ЗДО
- Штатні нормативи, тарифікація, робочий час: дев’ять відповідей, як дотримати вимог Закону про дошкільну освіту
«Діти, які мають доступ до якісної дошкільної освіти, отримують міцний фундамент для всього життя. Інвестувати в дошкілля потрібно вже зараз», — додав Мунір Мамедзаде, голова Представництва ЮНІСЕФ в Україні.
Окрім освітнього значення, дошкілля виконує важливу соціально-економічну функцію: доступ до садочків впливає на рішення родин щодо повернення в Україну та сприяє залученню жінок до ринку праці — критично важливого чинника для економічного зростання.
«Розширення доступу до якісного дошкілля — одне з найкращих інвестувань, яке може зробити Україна задля розвитку людського капіталу та соціальної згуртованості», — заявив Боб Сом, регіональний директор Світового банку.
Внаслідок повномасштабного вторгнення кількість дітей, зарахованих до закладів дошкільної освіти, скоротилася на 25%. Станом на квітень 2025 року понад 157 тисяч дітей не мають змоги відвідувати садочки очно. Частина інфраструктури зруйнована або потребує модернізації.
Чого очікувати від Стратегії:
- Визначення пріоритетів у розвитку галузі;
- Інвестиції в якісну інфраструктуру, інклюзивність і психоемоційне здоров’я дітей;
- Підвищення кваліфікації педагогів;
- Впровадження сучасних стандартів освіти;
- Підтримка внутрішньо переміщених родин;
- Орієнтація на принципи європейської інтеграції.
Цей документ є логічним продовженням нового Закону «Про дошкільну освіту», який набув чинності в січні 2025 року. Він закладає підґрунтя для масштабної реформи та є платформою для об'єднання національних і міжнародних зусиль у побудові системи, де кожна дитина матиме рівний доступ до якісного дошкільного розвитку.
13 травня
День вишиванки: як елемент одягу став символом української ідентичності
У третій четвер травня в Україні традиційно відзначають День вишиванки — одне з найяскравіших і водночас найтепліших свят, яке об'єднує мільйони українців в Україні та за кордоном. Це не державне свято, а день, коли українці свідомо одягають національний одяг як символ своєї ідентичності, поваги до традицій та єдності.
Ідея цього дня виникла у 2006 році. Її ініціаторкою стала Леся Воронюк, студентка історичного факультету Чернівецького національного університету. Вона запропонувала одногрупникам одного дня прийти на пари у вишиванках. Ідею підтримали і студенти, і викладачі. Згодом це переросло у всеукраїнський, а згодом і міжнародний рух, до якого долучаються українці по всьому світу.
Особливість свята — це будній день, адже саме це підкреслює головне послання: вишиванка — це не лише святкове вбрання, а й частина повсякденного життя.
Сьогодні День вишиванки святкують у 60 країнах світу. У багатьох з них проходять флешмоби, паради, виставки та концерти на підтримку України. Навіть відомі дизайнери в усьому світі черпають натхнення з українських орнаментів — у 2015 році журнал Vogue присвятив вишиванці окрему статтю, а вже у 2016-му назвав її світовим модним трендом.
Цікаві факти про вишиванку:
- Колірна символіка: чорні вишиванки традиційно носили лише чоловіки; сині — дівчата до 12 років або жінки, які не мали дітей.
- Вишиванка на гривні: Іван Франко зображений у вишиванці на 20-гривневій купюрі. Він був одним із перших інтелігентів, хто поєднував вишиту сорочку з класичним одягом.
- Масові святкування: Рекордну кількість людей у вишиванках — 6570 осіб — зафіксували в Рівному у 2011 році на День Незалежності. Подібний рекорд у зоні ООС встановили у Волновасі у 2018 році, де зібралося понад 5095 осіб... і навіть один песик у вишиванці.
Також до цього свята варто переглянути документальний фільм «Спадок нації», створений за сценарієм Лесі Воронюк. Стрічка розповідає про глибину символіки вишиванки та її значення для українців у різні періоди історії. Ще безкоштовні матеріали для освітнього процесу можна знайти за посиланням.
Однак найпростіший спосіб відзначити День вишиванки — просто одягнути вишиванку і піти в ній на роботу, навчання чи на прогулянку. Це не лише жест поваги до української культури, а й спосіб висловити солідарність, любов до Батьківщини та віру в її майбутнє.
Вишиванка — це більше, ніж одяг. Це жива історія, яка продовжує писатися щодня.
13 травня
Академічні ліцеї vs професійні коледжі: як працюватиме реформа старшої профільної школи
Експерти Швейцарсько-українського проєкту DECIDE продовжують надавати роз’яснення щодо реформи старшої профільної школи, яка поступово впроваджується в Україні. Вони детально пояснили, що саме означає профільна середня освіта, які бувають напрями навчання та як школярі можуть обрати свій шлях після 9 класу.
Про Держстандарт профільної середньої освіти
Профільна середня освіта в Україні матиме два основних напрями — академічне та професійне спрямування. Обидва варіанти передбачають три роки навчання (10–12 класи), але мають різні цілі, зміст навчання та результати.
🔹 Мета навчання
- Академічне спрямування: підготовка до вступу до університетів, академій та інститутів.
- Професійне спрямування: здобуття фаху з можливістю продовження освіти у ЗВО.
🔹 Місце навчання
- Академічне: академічні ліцеї.
- Професійне: професійні коледжі або заклади фахової передвищої освіти.
🔹 Що таке профіль?
- Академічне: профіль (фізико-математичний, філологічний тощо) визначає заклад освіти. Учні обирають його згідно з інтересами та здібностями.
- Професійне: профіль відповідає спеціальності, ліцензованій у коледжі. Обрати профіль означає — обрати майбутню професію.
🔹 Навчальний зміст
- Академічне: поглиблене вивчення обраних предметів.
- Професійне: загальноосвітні предмети та професійні дисципліни.
🔹 Тривалість навчання
- Академічне: 3 роки (10–12 класи), з можливістю змінити профіль у 10 класі.
- Професійне: 3 роки або більше, залежно від спеціальності.
🔹 Результат
- Академічне: свідоцтво про повну загальну середню освіту, готовність до вступу у ЗВО.
- Професійне: свідоцтво + диплом кваліфікованого робітника або молодшого бакалавра. Випускник отримує фах і може як працювати, так і вступати до університету.
Як наголошують експерти DECIDE, профільне навчання дозволяє учням зосередитись на тих знаннях і навичках, які вони реально застосовуватимуть у майбутньому, та ефективніше готуватися до життя після школи — чи то у виші, чи на ринку праці.
13 травня
Співпраця МОН і Panopto: безкоштовні ШІ-інструменти для університетів
Міністерство освіти і науки України спільно з компанією Panopto, світовим лідером у сфері відеотехнологій для освіти, оголосили про стратегічне партнерство щодо впровадження генеративного штучного інтелекту в українські заклади вищої освіти. У межах співпраці університети безоплатно отримають доступ до платформи Elai — інструменту для створення відео на базі ШІ.
Партнери підписали Меморандум про співпрацю, який стане важливим кроком у реалізації державної стратегії цифровізації освіти. Таким чином ЗВО, які долучаться до ініціативи, зможуть використовувати Elai для створення інтерактивного навчального відеоконтенту без потреби у відеозйомках чи монтажі.
Платформа Elai надає понад 80 голосових аватарів, підтримує понад 70 мов, а також містить інструменти для перетворення тексту на відео, редагування, додавання інтерактивних елементів тощо. Це дозволить викладачам створювати сучасний мультимедійний контент швидко та зручно — навіть без спеціального технічного досвіду.
«Ця ініціатива демонструє нашу відданість ідеї: забезпечити педагогів інноваційними інструментами для поліпшення викладання та навчання навіть у складних умовах», — заявила Василина-Роксолана Швадчак, генеральна директорка директорату цифрової трансформації МОН України.
Окрім технологічної підтримки, партнерство передбачає дослідницький компонент, що охоплює вивчення сприйняття ШІ-аватарів у навчальному процесі, оцінювання ефективності таких інструментів і визначення кращих практик використання генеративного ШІ у викладанні.
«Ми пишаємося тим, що можемо підтримати українських освітян і здобувачів освіти в пошуку нових способів навчати, навчатися та взаємодіяти», — прокоментував Віталій Романченко, директор зі стратегії ШІ Panopto та співзасновник Elai.
Для участі в ініціативі заклади мають заповнити заявку на сайті mooc4ua.online/f/elai. Відбір учасників здійснюватиметься спільною проєктною командою МОН і Panopto, з пріоритетом для тих закладів, які працюють у дистанційному або змішаному форматі.
Приклад навчального відео, створеного за допомогою Elai, доступний за посиланням.
12 травня
Освіта без вчителів: як війна та низькі зарплати спустошують школи
Нині українські школи переживають глибоку кадрову кризу. За даними Держстату, саме сфера освіти у 2024 році зазнала найбільшого дефіциту кадрів. Війна, нові стандарти та освітні реформи загострили проблему: школи потребують не просто вчителів, а сучасних, вмотивованих фахівців, які готові стати лідерами навчального процесу.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Попри високі вимоги, заробітна плата залишається однією з найболючіших тем. За офіційними даними, середня зарплата вчителя у 2025 році становить близько 15 тис. грн, що нижче за середню зарплату по країні.
Як зазначив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, нинішній рівень оплати не відповідає очікуванням. Водночас у приватному секторі середня зарплата вчителя значно вища — від 18,5 до 25 тис. грн, що стимулює відтік кадрів.
Зі свого боку директори шкіл намагаються знайти нестандартні підходи до пошуку кадрів: залучають соцмережі, професійні групи, центри зайнятості, співпрацюють з університетами, використовують «сарафанне радіо» та навіть формують бази резюме. Зростає також практика залучення педагогів пенсійного віку, фахівців з інших сфер або студентів педагогічних вишів.
«Вчителі — найменш забезпечена категорія працівників, але до них — найвищі вимоги», — зауважила директорка школи №5 у Києві Світлана Олексюк. Утім, для неї критеріями гарного вчителя залишаються не лише знання предмета, а й здатність до ефективної комунікації, мотивації учнів та вміння вчитися самому.
Окрім того, перший освітній омбудсмен Сергій Горбачов називає три ключові якості хорошого педагога:
- доброзичливість у спілкуванні з дітьми й батьками,
- результативність у викладанні,
- саморефлексія.
Попри складну ситуацію, деякі громади вже почали підтримувати освітян додатковими надбавками, забезпеченням житлом та оплатою підвищення кваліфікації. Наприклад, у Львові діє програма «Педагоги, які надихають», у Дніпрі запущено програму доплат, а в Одесі — щомісячні доплати для вчителів.
Експерти вважають, що для подолання кризи потрібні системні рішення. Серед них:
- підвищення престижу професії,
- збільшення зарплат,
- створення психологічно комфортного середовища для роботи.
Одним із рішень може стати муніципальна підтримка студентів-педагогів з умовою роботи в рідній громаді, а також впровадження педагогічної інтернатури.
Освітній ринок праці демонструє чіткий сигнал: попит на вчителів є, але за нинішніх умов утримати та залучити талановитих фахівців — дедалі важче.
За матеріалами НУШ
12 травня
🏫 Завершення 2024/2025 навчального року: що слід знати школам і батькам
Міністерство освіти і науки України надало офіційні роз’яснення щодо завершення 2024/2025 навчального року. З огляду на умови воєнного стану, дата 30 червня 2025 року є граничною, однак заклади загальної середньої освіти можуть самостійно встановлювати дату завершення навчання.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів, навчальний рік триває з 2 вересня 2024 до 30 червня 2025 року. Проте школи мають право завершити навчання раніше – це рішення ухвалює педагогічна рада з урахуванням безпекової ситуації, потреб учнів і навчального навантаження.
ДПА скасовано
Випускники 4-х, 9-х і 11-х класів у 2025 році звільняються від проходження державної підсумкової атестації. Це передбачено Законом України від 29 жовтня 2024 року № 4034-IX.
Як у 2025 році школярі отримають документи про освіту
Після завершення навчання за відповідним рівнем повної загальної середньої освіти учні отримують:
- свідоцтво про початкову освіту — після 4 класу
- свідоцтво про базову середню освіту — після 9 класу
- свідоцтво про повну загальну середню освіту — після 11 або 12 класу
Ці документи надаються незалежно від форми здобуття освіти — очна, дистанційна чи змішана.
ВЕБІНАР: Освітня програма закладу освіти
Документи з відзнакою: що змінилося
З 2025 року скасовано вручення золотої та срібної медалей. Замість них випускники, які мають усі оцінки на високому рівні (10, 11, 12 балів) за результатами річного оцінювання та ДПА, якщо вона проводилась, отримують свідоцтво з відзнакою.
Це стосується:
- 11-х (12-х) класів — для повної загальної середньої освіти,
- 9-х класів — для базової середньої освіти.
На базовому рівні середньої освіти, як правило, мають бути враховані результати річного оцінювання за 9 клас. МОН рекомендує вважати пропедевтичні курси, які вивчалися на першому циклі базової середньої освіти, як початок вивчення навчальних предметів (інтегрованих курсів), вивчення яких завершено на другому циклі (у 9 класі).
На рівні профільної середньої освіти – за 11(12) клас і за 10 клас, якщо вивчення навчального предмета та/або інтегрованого курсу завершено у 10 класі.
Для тих, хто за кордоном
Учні, які перебувають за межами України, також мають гарантоване право на отримання документів про освіту. Для цього:
- діє спеціальний Порядок міжвідомчої взаємодії, затверджений наказом МОН і МЗС №419/165 від 12.04.2023;
- документи передають через українські дипломатичні установи або інші уповноважені органи.
Це стосується як базової, так і повної загальної середньої освіти.
Хто має право видавати документи
Документи видають тільки заклади освіти, які:
- мають ліцензію на відповідний рівень освіти,
- виконали освітню програму.
⚠️ Важливо: декларація про провадження діяльності (як дозволено у воєнний час для бізнесу) не дає права видавати документи про освіту.
Усі процеси мають враховувати ризики воєнного стану. Перевага надається безпечним форматам — наприклад, дистанційному врученню або індивідуальному отриманню документів.
Як долати освітні втрати
МОН не зобовʼязує заклади загальної середньої освіти проводити навчання до 30 червня. Натомість рекомендує закладам освіти у червні провести:
- додаткові заняття,
- консультації,
- освітні екскурсії,
- роботу пришкільних таборів (мовних, математичних, природничих тощо).
Проте такі заходи не є обов’язковими і мають проводитися з урахуванням безпекової ситуації.
10 травня
Як утворювати спеціальні класи в школах у 2025/2026 навчальному році: нові рекомендації МОН
1 вересня 2025 року набуває чинності новий Порядок утворення та функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти. Цей документ, затверджений наказом МОН № 1182 від 22.08.2024, розроблено на виконання Закону України «Про повну загальну середню освіту». У зв’язку з цим МОН підготувало рекомендації щодо утворення та функціонування спеціальних класів у 2025/2026 н.р.
Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу
Які зміни будуть з 1 вересня 2025 року
Спеціальні класи створюватимуть у закладах загальної середньої освіти для дітей з інтелектуальними, сенсорними (зорові, слухові), моторними, мовленнєвими, соціадаптаційними/соціокультурними труднощами (включаючи РАС) та складними порушеннями розвитку.
Класів для дітей із затримкою розвитку більше не буде. Такі класи перестануть функціонувати після завершення 2024/2025 навчального року. Батькам необхідно звернутися до ІРЦ для повторної оцінки актуальних освітніх потреб дитини.
ІРЦ та органи управління освітою не скеровують учнів до спецкласів: вибір закладу та форми навчання – право батьків.
Умови утворення спецкласів та зарахування учнів
Спецкласи утворюють за таких умов:
- погодження із засновником,
- наявність учнів, матеріально-технічної бази та педагогів.
Класи формують за категоріями труднощів та рівнями підтримки дітей з ООП. За потреби, в одному класі можуть навчатися діти з одним типом труднощів, але різним рівнем підтримки.
До заяви про зарахування додають пакет документів, визначений Порядком. Особливу увагу звертають на наявність висновку дитячого психіатра для дітей з інтелектуальними, соціоадаптаційними труднощами та РАС.

Опрацюєте нові вимоги до організації інклюзивного навчання. Удосконалите свою інклюзивну компетентність щодо інклюзивних цінностей та індивідуалізації освітнього процесу. Зможете реалізувати командний підхід в організації інклюзивного навчання. Опануєте технологію індивідуального планування розвитку та навчання дитини з особливими освітніми потребами
Організація навчання
Освітній процес відбувається за освітньою програмою закладу. Навчальні плани розробляють на основі типових програм для спеціальних закладів або інших затверджених програм. Використовують корекційно-розвиткові програми, підручники та допоміжні засоби, рекомендовані МОН.
Команда психолого-педагогічного супроводу
Для кожного учня створюють команду супроводу із залученням фахівців ІРЦ. Розробляють індивідуальну програму розвитку (ІПР) та, за потреби, індивідуальний навчальний план (ІНП).
Індивідуальне та дистанційне навчання можливе за заявою батьків. За потреби, соціальні потреби дитини може задовольняти асистент.
Оцінювання
Оцінювання здійснюють за загальними критеріями або критеріями для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. ДПА проводиться відповідно до встановленого порядку або учні можуть бути звільнені від неї за заявою батьків.
Хто працюватиме у спецкласах
До роботи у спецкласах допускаються фахівці зі спеціальною освітою/дефектологією/корекційною освітою (бакалавр, магістр, спеціаліст). У початкових класах та класах для дітей з високим рівнем підтримки працює асистент вчителя та асистент вихователя. Педнавантаження вчителя – 18 годин, асистента – 25 годин на тиждень. Оплата праці здійснюється за рахунок освітньої субвенції з підвищенням посадового окладу на 25%.
Важливим є запобігання дискримінації. Не можна допускати обмеження спілкування та участі учнів спецкласів у житті школи. Перед навчальним роком необхідно провести бесіди щодо запобігання булінгу.
Що потрібно зробити
- Керівникам закладів освіти взяти на контроль виконання нового Порядку.
- Педагогічним працівникам ознайомитися з новими вимогами до організації навчання у спеціальних класах.
- Батькам учнів, які навчаються у класах для дітей із затримкою розвитку, звернутися до ІРЦ для повторної оцінки потреб дитини.
- Усім учасникам освітнього процесу дотримуватися принципів недискримінації та інклюзії.
Новий Порядок має на меті вдосконалити систему навчання дітей з особливими освітніми потребами та забезпечити їм якісну та ефективну підтримку в освітньому процесі.
9 травня
Шкільні їдальні та укриття: уряд виділив понад 2 млрд грн на безпеку та комфорт учнів
Кабінет Міністрів України затвердив розпорядження щодо розподілу субвенції з державного бюджету на 2025 рік для реалізації публічного інвестиційного проєкту з модернізації їдалень (харчоблоків) у закладах освіти, зокрема й у військових ліцеях. Загальний обсяг субвенції становить 960 млн грн, з яких уже розподілено 194 млн грн на перших 15 відібраних проєктів.
Відібрані проєкти були подані через екосистему DREAM, що дозволила автоматизувати процес оцінювання та сформувати рейтинговий список заявок за бальною системою. Оцінювання здійснювалось експертною комісією Міністерства освіти і науки України спільно з незалежними експертами, представниками обласних військових адміністрацій та територіальних громад.
Хто може претендувати на участь у програмі модернізації харчоблоків:
- військові та військово-спортивні ліцеї;
- ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою;
- заклади загальної середньої освіти з кількістю учнів від 200 осіб (або від 100 — якщо школа єдина в громаді);
- школи, які працюють в очному або змішаному форматі та мають укриття або планують їх облаштувати до кінця року.
Відбір проєктів триває, і держава продовжує послідовну політику посилення безпеки та комфорту в закладах освіти.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
Окрім цього, уряд затвердив ще один напрям фінансування: понад 1,1 млрд грн виділено на 36 проєктів із облаштування укриттів у закладах освіти, зокрема — у Львівському ліцеї імені Героїв Крут (46,2 млн грн).
Розподіл коштів здійснено відповідно до рівня ризику безпеки:
- 12 проєктів — у громадах із дуже високим і високим рівнями ризику;
- 24 проєкти — у громадах із помірним і задовільним рівнями ризику.
Загалом кошти отримають громади у 19 областях.
Це вже не перша хвиля фінансування: раніше уряд розподілив кошти на 60 проєктів у громадах із високим рівнем безпеки, 21 проєкт із новим будівництвом укриттів та 27 проєктів із завершення їх облаштування, розпочатого в 2024 році.
9 травня
Триетапний інституційний аудит і рекомендації: як перевірятимуть роботу дитячих садків
Міністерство освіти і науки України винесло на громадське обговорення проєкт Порядку проведення інституційного аудиту закладів дошкільної освіти, який розробила Державна служба якості освіти України. Документ створено відповідно до доручення Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля та з метою реалізації положень нового Закону України «Про дошкільну освіту» (№ 3788-ІX).
Зміни в оплаті праці педагогів ЗДО
Проєкт передбачає впровадження комплексної перевірки якості освітньої діяльності дитячих садків незалежно від їхньої форми власності чи підпорядкування. Аудит охоплюватиме оцінку:
- освітніх та управлінських процесів;
- ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- дотримання вимог законодавства та ліцензійних умов.
Мета аудиту — не лише виявити недоліки, а й надати рекомендації для вдосконалення якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.
Процедура інституційного аудиту передбачає три основні етапи:
- Підготовка: формування експертної групи, збір і вивчення відкритої інформації про заклад.
- Робота експертів на місці — з обов’язковим відвідуванням дитячого садка.
- Оформлення висновків, рекомендацій, аналітичних довідок та акту перевірки.
Зауваження та пропозиції до проєкту приймаються у довільній формі до 23 травня 2025 року на електронну пошту: [email protected]. Контактна особа: Наталія Ковальчук, тел. (044) 236 10 50.
Результати обговорення будуть оприлюднені на офіційному сайті МОН не пізніше ніж за два тижні після ухвалення відповідних рішень.
9 травня
Вчителів «Захисту України» навчатимуть керувати дронами: МОН затвердив нову програму
Міністерство освіти і науки України затвердило Типову програму підвищення кваліфікації педагогів, які викладають предмет «Захист України. Інтегрований курс», за напрямом «Основи пілотування БпЛА мультироторного типу із системою БРУ».
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Програма спрямована на формування нових компетентностей, необхідних для ефективної роботи в умовах війни та післявоєнного відновлення. Її обсяг становить 80 годин (ЄКТС), а навчання може відбуватись у очній або очно-дистанційній формі.
Мета програми — удосконалити професійні навички педагогів, дати їм теоретичні знання й практичні вміння щодо управління сучасними безпілотними літальними апаратами (БпЛА), їх технічного обслуговування та інтеграції у навчальний процес.
Серед основних завдань програми:
- знання різновидів БпАК І класу «мікро» та принципів їх дії;
- вивчення системи БРУ та її налаштування;
- робота з симулятором польоту;
- відпрацювання навичок безпечного пілотування;
- опанування методів контролю та відновлення обладнання.
Укладення програми здійснила робоча група, затверджена наказом МОН №569 від 15 квітня 2025 року. Рецензентами виступили Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти та Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників.
Контроль за виконанням наказу покладено на заступницю міністра Надію Кузьмичову. Програму буде оприлюднено на офіційному сайті МОН.
Цей крок є продовженням курсу на осучаснення навчального процесу та підготовку молоді до нових викликів у сфері безпеки й оборони держави.
9 травня
Нові правила діловодства в дитсадках: МОН затвердило інструкцію
Для кого нова Інструкція
Примірна інструкція з діловодства у закладах дошкільної освіти (далі — Інструкція) встановлює загальні вимоги до документування управлінської інформації та організації роботи з документами в державних і комунальних закладах дошкільної освіти, а також у дошкільних підрозділах державних і комунальних закладів загальної середньої освіти.
Основні положення Інструкції
Заклади освіти розробляють власні інструкції з діловодства на основі цієї Примірної інструкції.
Інструкцію можуть брати взята за основу інші суб'єкти освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти.
За організацію діловодства та контроль за документообігом відповідає діловод або відповідальна особа, призначена керівником закладу освіти.
Створення електронних документів має здійснюватися згідно з чинним законодавством.
Документи тимчасового зберігання (до 10 років) можуть створюватися лише в електронній формі за наявності відповідного технічного забезпечення.
Діловодство за зверненнями громадян та запитами на публічну інформацію ведеться відповідно до Законів України «Про звернення громадян» та «Про доступ до публічної інформації».
Діловодство заклади освіти здійснюють державною мовою, за винятком випадків, передбачених законодавством про мови в Україні.

- Педагогічне навантаження, штатний розпис і табелювання: відповіді МОН на найпоширеніші запитання
- Які підвищення, надбавки, доплати та винагороди мають право встановлювати засновник і директор ЗДО
- Штатні нормативи, тарифікація, робочий час: дев’ять відповідей, як дотримати вимог Закону про дошкільну освіту
Документування управлінської інформації
Інструкція визначає, що документування управлінської інформації полягає у створенні документів, в яких фіксується інформація про управлінські дії з дотриманням встановлених правил.
Заклади освіти повинні мати номенклатуру справ, що містить перелік необхідних документів. Назви видів документів мають відповідати Національному класифікатору управлінської документації НК 010:2021, а оформлення реквізитів – ДСТУ 4163:2020.
Організаційно-розпорядчі документи оформлюються на бланках, виготовлених згідно з вимогами ДСТУ. Заклади освіти можуть використовувати загальні бланки, бланки листів та бланки наказів.
Внутрішні документи — заяви, пояснювальні та доповідні записки — можна оформлювати рукописним способом.
Що регулює Інструкція
Інструкція також регулює питання:
- підписання, погодження, затвердження документів, проставлення печатки та засвідчення копій;
- складення таких видів документів: накази, протоколи, службові листи;
- правила оформлення документів;
- реєстрація документів;
- систематизація та зберігання документів;
- експертиза цінності документів.
- перелік документів, підписи яких обов'язково скріплюються печаткою;
-
перелік документів, які не потребують обов’язкової реєстрації спеціально призначеною для цього особою;
- форми журналів реєстрації документів.
8 травня
Друга спроба: УЦОЯО дає можливість виправити помилки в реєстрації на НМТ
Український центр оцінювання якості освіти повідомляє, що учасники, яким відмовили в реєстрації на національний мультипредметний тест під час основного періоду, мають можливість виправити помилки та повторно подати документи — з 9 по 14 травня 2025 року.
У персональному кабінеті кожному надіслано повідомлення з причиною відмови. Серед найпоширеніших — надання неповного пакета документів, завантаження копій, що не відповідають вимогам законодавства, або зазначення недостовірної інформації.
УЦОЯО наголошує:
📌 Не потрібно створювати новий кабінет. Усі дії слід виконувати у вже створеному кабінеті.
📌 Треба завантажити виправлені копії документів, доопрацювати інформацію та повторно надіслати їх на розгляд до регіонального центру оцінювання.
Лише вчасне реагування та дотримання вимог дасть змогу успішно зареєструватися для участі у додаткових сесіях НМТ.
Важливо не зволікати: дедлайн для повторного подання документів — 14 травня.
8 травня
Благодійні ініціативи замість лінійок: як українські школи переосмислюють святкування останнього дзвоника
Навчальний рік 2024–2025 в українських школах офіційно завершиться 30 червня, однак за умови виконання освітньої програми учні можуть піти на літні канікули вже після 30 травня. Саме ця дата стане найпоширенішим днем проведення свята останнього дзвоника, повідомляє Міністерство освіти і науки України.
При цьому школи мають право самостійно визначати дату завершення навчання і формат святкування — відповідне рішення ухвалює педагогічна рада з урахуванням безпекової ситуації в регіоні. У прифронтових районах традиційно більшість шкіл проведе останній дзвоник в онлайн-форматі.
Уже кілька років поспіль в українських школах спостерігається переосмислення формату свята. Замість традиційної урочистої лінійки з квітами й кульками — теплі ініціативи, адресовані військовим. Так формується нова культура пам’яті та подяки, а також — сценарії, що мають реальний вплив.
Приклади нових форматів останнього дзвоника:
- Кагарлицький ліцей № 3 — дев’ятикласники реалізують проєкт «9-Б збирає на авто» для батька однієї з учениць, який воює в ЗСУ. Кошти планують зібрати до останнього дзвоника через благодійні майстерки.
- Школа № 17, Кам’янець-Подільський — оголошено благодійний забіг на підтримку ЗСУ. Діти бігтимуть «за тата», «за брата», «за хрещеного» — і кожен учасник робить донат у зручному розмірі.
- Київський військовий ліцей імені Івана Богуна — щороку перед останнім дзвоником ліцеїсти створюють відеозвернення, пишуть листи та есе для поранених військових у шпиталях у межах ініціативи «Голос вдячності».
Крім цього, школи по всій країні долучаються до:
- благодійних ярмарків зі збором коштів на турнікети й аптечки;
- творчих вечорів з благодійним квитком;
- акції «Книжка на фронт»;
- проєкту «Наше світло», у межах якого виготовляють окопні свічки для захисників.
Свято останнього дзвоника у 2025 році перетворюється на символ шани та вдячності, демонструючи єдність освітньої спільноти з українськими воїнами.
За матеріалами Освіторія
8 травня
8 травня – День пам’яті та перемоги над нацизмом: Україна вшановує загиблих
8 травня Україна разом із країнами Європи відзначає День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років. Це день скорботи, а не святкування.
Ключові тези
- Не прославлення війни, а вшанування пам’яті. Україна в європейській традиції вшановує пам’ять усіх загиблих у війні.
- Два тоталітарні режими: другу світову війну розв’язали нацистський та комуністичний режими. Початком стала угода між СРСР та нацистською Німеччиною – пакт Молотова — Ріббентропа.
- Україна – епіцентр бойових дій: українська територія була одним з основних театрів війни.
- Величезний внесок українців у боротьбу з нацизмом. Близько 7 мільйонів українців воювали у складі Червоної армії, понад 100 тисяч – в УПА. Українці також боролися в арміях інших країн антигітлерівської коаліції.
- Україна – співзасновниця ООН. Це стало визнанням значного внеску українського народу в перемогу.
- Не лише жертви, а й переможці: українці, зазнавши величезних втрат, довели свою відданість свободі.
- Сучасна агресія рф: росія наслідує тоталітарні методи нацистської Німеччини, включаючи масові вбивства, депортації та пропаганду ненависті. Воєнні злочини в Бучі, Ізюмі, Маріуполі – тому підтвердження.
- Боротьба за спільні цінності: Україна сьогодні, як і в 1940-х, бореться за свободу, демократію та гідність.
Звернення МОН
Міністерство освіти і науки України закликає освітян, учнів та студентів:
- долучитися до заходів вшанування пам’яті загиблих;
- вивчати правдиву історію;
- протистояти історичній пропаганді.
Додаткові матеріали
Рекомендовані матеріали для використання в освітньому процесі розміщено на сайті Українського інституту національної пам’яті: ww2.uinp.gov.ua. Ці матеріали допоможуть об’єктивно висвітлити події Другої світової війни та роль України в перемозі.
Пам’ятаємо! Перемагаємо!
7 травня
Через новий Закон про дошкільну освіту: МОН скасувало положення про методичні кабінети
Наказ Міністерства освіти і науки України від 16 квітня 2018 року № 372, яким було затверджено Примірне положення про методичний кабінет закладу дошкільної освіти, втратив чинність.
Закон про дошкільну освіту: зміни в локальних документах
Це передбачено новим наказом МОН від 4 квітня 2025 року № 548 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства освіти і науки України».
Скасування положення відбулося на підставі змін, запроваджених Законом України «Про дошкільну освіту» від 6 червня 2024 року № 3788-IX, який передбачає оновлення нормативної бази в сфері дошкільної освіти.
Що передбачав скасований документ?
Методичний кабінет у ЗДО мав слугувати центром:
- методичної допомоги педагогам;
- поширення психолого-педагогічних знань серед батьків;
- організації методичної роботи вихователя-методиста або директора закладу.
Організація діяльності кабінету регламентувалась законами України «Про освіту» та «Про дошкільну освіту».
Скасування документа — один із кроків у рамках оновлення нормативного забезпеченнядошкільної освіти. Очікується ухвалення нових положень, які враховуватимуть сучасні підходи до професійного розвитку педагогів та організації освітнього середовища в дитсадках.
7 травня
3D-принтери, VR-обладнання та цифрові лабораторії: як мають виглядати сучасні класи
Міністерство освіти і науки України оголосило громадське обговорення проєкту Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій. Документ визначає стандарти матеріально-технічного забезпечення шкіл, і його вже оприлюднено на офіційному сайті МОН.
Проєкт розробила спеціальна робоча група при МОН за участі експертів та фахівців освітнього середовища. У документі враховано сучасні освітні технології, компетентнісний підхід та вимоги мовного законодавства.
Типовий перелік містить вимоги до:
- обладнання загального призначення та мультимедійного оснащення;
- навчальних кабінетів математичної, природничої та технологічної освітніх галузей;
- технічного забезпечення STEM-лабораторій.
Особливу увагу приділено сумісності обладнання та технічним характеристикам таких засобів, як:
- 3D-принтери й сканери;
- цифрові лабораторії;
- роботи та навчальні конструктори;
- VR-обладнання;
- електронні освітні ресурси.
Зауваження та пропозиції до проєкту можна надсилати до 17 травня 2025 року на електронні адреси: [email protected] або [email protected].
Також залишити коментарі можна через вебплатформу «е-Дем».
Після завершення обговорення МОН оприлюднить результати протягом двох тижнів. Участь у формуванні сучасного освітнього простору може взяти кожен зацікавлений.
7 травня
11 травня — День матері: історія, традиції та цікаві факти про свято
Цієї неділі, 11 травня, в Україні та багатьох країнах світу відзначатимуть Міжнародний день матері — щире та тепле свято, присвячене найріднішим людям. У цей день діти вітають своїх матусь, висловлюючи подяку за любов, турботу та самопожертву.
День матері – це особливе свято, присвячене вшануванню найдорожчої людини в житті кожного – матері. Його історія сягає корінням у глибину століть, проте сучасне розуміння та традиції свята сформувалися відносно недавно.
Історія свята
Ідея офіційного встановлення Дня матері належить американській громадській діячці Анн Марії Рівз-Джарвіс. У 1858 році вона започаткувала так звані «Клуби праці Дня матері», щоб допомагати матерям у поліпшенні санітарних умов та зниженні дитячої смертності.
Після смерті Анн Марії в 1905 році її донька Анна Джарвіс вирішила вшанувати пам'ять матері та домогтися встановлення окремого дня для вшанування всіх матерів. Вона писала листи до державних установ, законодавчих органів та видатних осіб з цією пропозицією.
Її наполегливість увінчалася успіхом. 8 травня 1914 року президент США Вудро Вільсон офіційно проголосив другу неділю травня національним Днем матері в Сполучених Штатах. Символом цього дня стала біла гвоздика, яку Анна Джарвіс обрала на згадку про свою матір. Згодом традиція поширилася й на інші країни.
Коли свято Матері прийшло в Україну
В Україну ідея вшанування матерів прийшла завдяки українській діаспорі в Канаді. У 1928 році Союз українок Канади вперше відзначив День матері.
Вже наступного року, у 1929 році, це свято вперше відзначили й у Львові. Ініціаторкою стала Олена Кисилевська, редакторка тижневика «Жіноча доля». До організації святкування долучилися різні громадські організації, такі як «Просвіта», «Пласт», «Рідна школа», «Сокіл». Свято швидко набуло популярності в Західній Україні.
Однак у 1939 році радянська влада заборонила святкування Дня матері.
Відродження свята в Україні відбулося вже після здобуття незалежності. 10 травня 1999 року Указом Президента України було встановлено, що День матері відзначається щорічно у другу неділю травня.
Тож День матері пройшов довгий шлях від ініціативи однієї жінки до всенародного свята, яке в Україні символізує любов, вдячність і повагу до найріднішої людини – матері.
Цікаві факти про День матері
- Слово «мама» походить від немовлят і практично у всіх мовах звучить однаково або дуже схоже. Адже перше, що може вимовити більшість немовлят — це звук «ма». Саме тому майже в кожній мові слово «мама» починається з літери «М».
- Європейська громадська організація МаМа провела дослідження і з’ясувала, що жінка, яка «сидить вдома з дитиною», насправді не просто не сидить, а «намотує» в день в середньому 40 км, виконуючи до 200 справ.
- У День матері здійснюється більше дзвінків, ніж у будь-який інший день року. За деякими даними, у другу неділю травня щороку здійснюється приблизно 122 мільйони дзвінків.
- День матері — третє за обсягом продажів свято для квітів і рослин. Приблизно чверть усіх квітів, придбаних протягом року, припадає на День матері.
- Святкування Дня Матері в Україні має три сенси: вшанування рідної матері, матері-України та Божої Матері.
Привітайте маму
Згенеруйте листівку-привітання. Впишіть ім'я-прізвище у вказаному полі, скачайте і вітайте!
У День матері важливо не лише зробити подарунок чи подзвонити, а й щиро подякувати за любов і підтримку. Адже мама — це людина, з якої починається життя та без якої світ був би зовсім іншим.
7 травня
Учасники НМТ-2025 отримали запрошення на тестування
Відтепер усі зареєстровані учасники основної сесії НМТ можуть завантажити запрошення з персональних кабінетів на сайті Українського центру оцінювання якості освіти.
У запрошеннях зазначено:
- дату проведення тестування;
- час початку НМТ;
- адресу тимчасового екзаменаційного центру (ТЕЦ).
Важливо:
- Інформація про місце проведення НМТ є конфіденційною. Просимо не поширювати ці дані з міркувань безпеки.
- Для учасників в Україні час початку тестування вказано за київським часом.
- Для учасників за кордоном час початку відповідає місцевому часу ТЕЦ.
Рекомендуємо заздалегідь ознайомитися з запрошенням та продумати свій маршрут до екзаменаційного центру. Запізнення на тестування не допускається.
Читайте також:
Повітряна тривога під час НМТ-2025: тестування зупинятимуть, а час компенсуватимуть
6 травня
МОН скасувало золоті та срібні медалі: як випускники 9 і 11 класів можуть отримати свідоцтво з відзнакою?
Міністерство освіти і науки України скасувало нагородження випускників золотими та срібними медалями. Відповідне рішення затверджено наказом МОН № 1771 від 20 грудня 2024 року, яким визнано таким, що втратив чинність, наказ 2015 року про впровадження медалей як форми відзнаки.
Тепер, замість традиційних медалей, випускники отримуватимуть свідоцтво про повну загальну середню освіту з відзнакою. Відповідні зміни внесені до Порядку замовлення та видачі документів про освіту. Такий підхід вважають сучаснішим, об’єктивнішим та позбавленим символіки радянського зразка, яка досі зберігалася лише в пострадянських країнах.
В Офісі освітнього омбудсмена вказують на кілька ключових причин:
- Медалі — застарілий рудимент: у більшості європейських країн подібна система не використовується.
- Відсутність реальних переваг: медаль не впливала на результати НМТ або вступ до вишів, тому виникали суперечки щодо доцільності її врахування.
- Недоброчесність: у деяких школах і громадах медалі використовували для «рейтингу» шкіл, що іноді призводило до фальсифікацій оцінок і тиску на учнів.
МОН роз’яснює як оцінювати результати навчання відповідно до вимог Державного стандарту базової середньої освіти. Йдеться про нюанси поточного, семестрового та річного оцінювання учнів. Редакція журналу згрупувала матеріал, щоб вам легко і швидко розібратися з групами результатів
Також оновлено вимоги до здобуття свідоцтва з відзнакою:
- Для 9 класу: потрібно мати оцінки високого рівня (10–12 балів) з усіх предметів за 9 клас, а також — з державної підсумкової атестації (за наявності).
- Для 11 класу: відзнаку отримають учні, які мають високі оцінки з усіх предметів профільної середньої освіти та ДПА (у разі її проведення).
Ці зміни також закріплені наказом МОН № 570 від 15 квітня 2025 року, який вносить коригування до Порядку переведення учнів.
Таким чином нагорода випускників стане більш прозорою, зрозумілою та орієнтованою на реальні результати, а не на зовнішні символи визнання.
6 травня
7 травня — День ментального здоров'я дітей: як підтримати психічний добробут дитини
Щороку 7 травня у світі відзначають День обізнаності про ментальне здоров’я дітей (Children’s Mental Health Awareness Day). Цей день покликаний привернути увагу громадськості до потреб психічного здоров’я дітей і підлітків та підкреслити важливість своєчасної підтримки на всіх етапах їхнього розвитку.
Психологічна підтримка учнів, батьків та педагогів під час війни
У межах відзначення проводяться інформаційно-просвітницькі заходи, спрямовані на формування культури турботи про ментальне здоров’я — як у родинах, так і в закладах освіти та громаді загалом.
Особлива увага приділяється створенню безпечного, підтримувального середовища, а також розвитку культурно чутливого й орієнтованого на дитину підходу до психічного добробуту.
Ментальне здоров’я безпосередньо впливає на фізичний стан дитини, її здатність навчатися, будувати стосунки, долати труднощі та бути успішною в соціумі. Емоційна стабільність формується змалку, тому рання профілактика і підтримка — ключ до здорового дорослого життя.
Прості, але ефективні кроки, які можуть зробити батьки та педагоги:
- Створити атмосферу безпеки та довіри в родині;
- Заохочувати відкрите, емпатійне спілкування;
- Дотримуватися стабільного розпорядку дня;
- Підтримувати здорові стосунки з ровесниками та дорослими;
- Навчати технік саморегуляції та зниження стресу;
- Контролювати медіаспоживання;
- Заохочувати фізичну активність і творчість;
- Звертатися по допомогу до спеціалістів у разі потреби.

Опануєте теорію та практику роботи з дошкільниками, що мають розлади поведінки. Налагодите співпрацю в системі «Психолог — педагоги — батьки», щоб допомогти дітям
Експерти наголошують, що боротися з проблемами ментального здоров’я — не соромно, а необхідно. Важливо розвивати культуру підтримки та розуміння, щоб жодна дитина не залишилася наодинці зі своїми труднощами.
День обізнаності про ментальне здоров’я дітей — це не лише нагадування про важливість психічного добробуту, а й заклик до спільної відповідальності. Родини, школи, громади та держава мають об’єднати зусилля, щоб кожна дитина зростала в умовах, які сприяють її здоровому, щасливому та повноцінному життю.
Раніше ми писали, що в ЮНЕСКО представили результати дослідження про те як війна вливає на психічне здоров'я підлітків.
6 травня
Повітряна тривога під час НМТ-2025: тестування зупинятимуть, а час компенсуватимуть
У 2025 році під час складання Національного мультипредметного тесту у разі оголошення повітряної тривоги тестування буде негайно зупинено, а час проходження — призупинено. Про це повідомила директорка Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко в ефірі телеканалу «Київ 24».
Після сигналу тривоги учасники повинні оперативно залишити приміщення з найнеобхіднішими речами й пройти до укриття. Після скасування небезпеки тестування буде продовжене. Якщо ж тривога триватиме понад 2,5 години, учасники зможуть скласти тест під час додаткової сесії.
«Досвід минулих років свідчить: якщо є технічна можливість, більшість вступників хочуть завершити тестування в той самий день, навіть після тривалої затримки. Усе залежить від конкретної ситуації на місці», — зазначила очільниця УЦОЯО.
Основна сесія НМТ стартує 14 травня, а персональні запрошення вже надіслані в електронні кабінети учасників — не пізніше 7 травня. Додаткова сесія відбудеться у липні.
У 2025 році НМТ включатиме чотири предмети:
- обов’язкові — українська мова, математика, історія України,
- один — за вибором вступника.
Тривалість тестування — 4 години, з 20-хвилинною перервою між двома блоками. Під час перерви учасники можуть поїсти, відвідати туалет або відпочити. Вихід поза межі відведеного часу дозволено, але втрачені хвилини не компенсуються.
На місцях будуть спеціальні зони для особистих речей. Смартфони, смартгодинники, вода й їжа залишатимуться там. Пити воду дозволено в будь-який момент, але не біля комп’ютера — з міркувань безпеки.
УЦОЯО також попереджає: усі тести унікальні, тож шукати завдання в соцмережах марно. Приклади типових варіантів уже доступні на сайті Центру.
Для участі в тестуванні абітурієнтам потрібно мати при собі:
- документ, що посвідчує особу,
- сертифікат учасника НМТ.
Усе інше — окрім ручки, води та перекусу — нададуть на місці.
5 травня
Реформа старшої школи набирає обертів: 16 областей вже затвердили мережу академічних ліцеїв
Мережа академічних ліцеїв уже затверджена у 16 регіонах України. У дев’яти областях це рішення ухвалили обласні ради, ще у семи — відповідні розпорядження видали обласні військові адміністрації у зв’язку з дією воєнного стану.
Про це повідомив заступник голови Комітету Верховної Ради з питань освіти Сергій Колебошин у подкасті «Що там із НУШ?».
За словами народного депутата, в інших регіонах робота над перспективними планами мережі академічних ліцеїв триває — зараз ці документи перебувають на стадії погодження.
Концепція старшої профільної школи передбачає впровадження 12 профілів навчання, а сам перехід до трирічної старшої школи базується на активній підготовчій роботі, проведеній у громадах протягом останніх кількох років.
«Відповідно до затверджених планів в Україні передбачено створення близько 1750 академічних ліцеїв. Із них лише приблизно 200 не відповідають вимогам законопроєкту №13120, який наразі опрацьовується в парламенті. При цьому понад 100 закладів уже сьогодні не відповідають навіть вимогам чинного, максимально лояльного законодавства», — заявив Сергій Колебошин.
Як наголосив посадовець, що, попри бажання зберегти малокомплектні школи в громадах, основним завданням є забезпечення старшокласників якісною профільною освітою. Для цього необхідно створити сучасну інфраструктуру, забезпечити заклади кваліфікованими кадрами й оснастити їх новітнім обладнанням.
Реформа профільної освіти є одним із ключових етапів реалізації концепції Нової української школи та має стартувати у повному масштабі з 2027 року.
5 травня
Переможці конкурсу ім. П. Яцика отримають президентські стипендії від МОН
Міністерство освіти і науки України призначило стипендії Президента України переможцям XXV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Відповідний наказ №679 оприлюднено 2 травня 2025 року.
Стипендії призначено 14 найкращим знавцям української мови — учням, студентам і курсантам закладів загальної середньої, професійної, фахової передвищої та вищої освіти.
З 1 вересня 2025 року стипендіати щомісяця отримуватимуть:
- 1420 гривень — учні шкіл та закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
- 2870 гривень — студенти коледжів;
- 3800 гривень — студенти та курсанти вищих навчальних закладів.
Призначення президентських стипендій є визнанням досягнень молоді та важливим кроком у підтримці вивчення української мови, її популяризації та розвитку мовної культури в Україні.
Більш детальна інформація про конкурс доступна за посиланням.
5 травня
Концепція цифрової гігієни: як вихователі вчитимуть дошкільнят безпеці в інтернеті
Кабінет Міністрів України 02 травня 2025 року ухвалив Концепцію цифрової гігієни дітей дошкільного віку. Вона визначає нові орієнтири для батьків, вихователів і освітніх закладів щодо безпечного та усвідомленого використання цифрових технологій у ранньому віці.
Завдання Концепції:
- створити безпечну цифрову інфраструктуру в дитсадках;
- визначити доцільні межі використання цифрових технологій у дошкільній освіті;
- запобігати негативним наслідкам надмірного користування гаджетами;
- навчити дітей старшого дошкільного віку безпечно користуватися гаджетами;
- формувати цифрову грамотність у дітей, вихователів і батьків;
- допомогти дорослим ліпше зрозуміти вплив цифрових пристроїв на розвиток дитини.
Концепція охоплює як державні, так і приватні дитячі садки, а також підприємців, які здійснюють діяльність у сфері дошкільної та позашкільної освіти. Важливим складником документа стане потенційне тестування вихователів на рівень цифрової грамотності.
За словами народного депутата Олексія Гончаренка, основні положення концепції включають:
- створення якісного україномовного цифрового контенту для дітей дошкільного віку;
- розроблення рекомендацій для батьків щодо безпечної цифрової взаємодії з дитиною;
- підвищення цифрової обізнаності серед педагогів і батьків шляхом інформаційних кампаній;
- запровадження навчальних курсів з цифрової гігієни для батьків і вихователів;
- включення елементів цифрової грамотності в освітній процес;
- створення програм підвищення кваліфікації для педагогів щодо цифрових ризиків і можливостей.
За інформацією МОН, перевірки цифрової грамотності працівників закладів дошкільної освіти не передбачено — акцент зроблено на підтримку й розвиток їхніх компетентностей.
Концепція має на меті не лише адаптацію освітнього процесу до викликів цифрової доби, а й забезпечення безпеки та здорового розвитку дитини в умовах стрімкої цифровізації.
Уряд наголошує, що реалізація концепції допоможе сформувати культуру відповідального використання цифрових технологій із наймолодшого віку.
Раніше ми писали про проєкт Концепції цифрової гігієни дітей.
2 травня
МОН планує оновлення у підході до викладання: як зміниться вивчення іноземних мов у школах
Міністерство освіти і науки України провело експертне коло, присвячене оновленню змісту мовно-літературної освітньої галузі в частині іноземних мов. Захід став частиною реалізації політики «Освіта для життя», що підтримує подальше впровадження реформи НУШ.
До обговорення майбутнього іншомовної освіти долучилися вчителі, методисти, представники дипломатичних місій, культурних інституцій, громадські активісти та навіть учні.
Під час панельної дискусії учасники спільно шукали відповіді на питання, як перетворити іноземну мову зі звичного шкільного предмета на інструмент особистісного становлення, формування національної ідентичності та посилення міжкультурного діалогу.
Серед ключових тез, що пролунали на заході:
- Іноземна мова може стати інструментом подолання комплексу меншовартості та сприяти тому, щоб українці впевнено заявляли про себе у світі.
- Володіння мовами відкриває нові можливості для розвитку місцевих громад і реалізації культурних ініціатив.
- Знання іноземних мов допомагає протистояти дезінформації та поширювати правду про Україну у глобальному інформаційному просторі.
- Англійська мова може стати якісною альтернативою російськомовному контенту, зокрема для дітей і молоді.
- Іншомовна освіта повинна виховувати амбасадорів України, які здатні презентувати свою країну на міжнародній арені.
Яскравим моментом дискусії став виступ школярки, яка закликала повністю відмовитися від споживання російськомовного контенту. «Краще, наприклад, прийти до школи й сказати своїм друзям “привіт” англійською», — зазначила вона.
Результати цієї зустрічі стануть основою для нової концепції іншомовної освіти, яку МОН обіцяє оприлюднити найближчим часом. Впровадження оновленого змісту планується з осені 2025 року — з 5 класів у пілотних школах, паралельно з реформою в природничій, технологічній та мистецькій галузях.
2 травня
250 майбутніх тренерів НУШ підвищили кваліфікацію: крок до якісних змін у 7–9 класах
У столиці відбулася серія очних навчальних сесій для майбутніх тренерів Нової української школи, які працюватимуть у закладах післядипломної педагогічної освіти. Понад 250 учасників долучилися до заходів, щоб посилити свою професійну компетентність і підтримати реформу базової середньої освіти в 7–9 класах.
Посадова інструкція вчителя: оновлена
Ці тренінги є складовою частиною ініціативи ЮНЕСКО, спрямованої на розвиток професійної майстерності українських учителів. Проєкт реалізується за підтримки міжнародного партнерства Global Partnership for Education (GPE) у співпраці з Міністерством освіти і науки України та громадською спілкою «Освіторія».
Програма охоплювала дев’ять ключових освітніх напрямів: мовно-літературну, математичну, природничу, історико-громадянську, інформатику, технології, мистецтво, фізичну культуру та сферу соціального і здоров’язбережувального розвитку.
Основна мета навчання — створення активної спільноти тренерів, здатних кваліфіковано супроводжувати педагогів у впровадженні нового державного стандарту базової освіти. У рамках програми учасники пройшли кілька етапів підготовки: вступні онлайн-семінари, спеціалізовані дистанційні курси (по 15 годин / 0,5 ECTS), отримали методичні матеріали, долучилися до професійних онлайн-спільнот і пройшли очне навчання.
Очні сесії стали важливим кроком у побудові мережі лідерів освітніх змін, які вже незабаром передаватимуть свої знання та досвід учителям по всій країні.
Учасники, що пройшли навчання, найближчим часом почнуть організовувати регіональні тренінги для педагогів, тим самим масштабуючи реформу НУШ та забезпечуючи її якісне впровадження у школах України.
За інформацією МОН
1 травня
Революція STEM-освіти: у столиці відкрився інтерактивний Музей математики
У столиці відкрився перший в Україні інтерактивний Музей математики «Кубоїд». Це унікальний освітній простір, де понад 120 експонатів демонструють, як математика працює у спорті, техніці, природі та повсякденному житті. Музей розташований на ВДНГ.
«Кубоїд» — четвертий музей математики в Європі та перший в Україні. Його мета — подолання освітніх втрат у школярів, популяризація STEM-освіти та формування практичного розуміння математики через досвід.
«Музей математики має стати одним із важливих осередків STEM-освіти. Це простір для розвитку як учнів, так і вчителів», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.
У музеї створено вісім інтерактивних зон, серед яких:
- «Математика і повсякдення» — приклади з життя, як-от сноуборд і кути;
- «Тесеракт» — дослідження геометрії через діаграму Вороного;
- «Маятники та вимірювання» — експерименти з простором і часом;
- «Геометрія та механізми», «Форми і формули», «Простір креативності» — інженерні й художні підходи до математики;
- «Простір кмітливості» — понад 30 головоломок для розвитку логіки;
- «Зали для занять» — для уроків, майстер-класів і тренінгів.
Музей стане цінним ресурсом для шкіл, адже дозволяє проводити повноцінні навчальні заняття. Вчителі зможуть організовувати уроки й практичні воркшопи, а діти — краще засвоювати складні теми завдяки інтерактивним підходам.
Проєкт реалізований Національним центром «Мала академія наук України», який має статус освітнього центру ЮНЕСКО і досвід створення першого в країні Музею науки.
Графік роботи:
- вівторок–п’ятниця: 10:00–20:00
- субота–неділя: 09:00–21:00
📍 Адреса: ВДНГ, павільйон №3
🎟 Детальніше та бронювання квитків: mathmuseum.com.ua
За інформацією МОН
1 травня
Фінляндія забороняє смартфони в школах: новий закон з 1 серпня 2025 року
Парламент Фінляндії ухвалив новий закон, який суттєво обмежує використання мобільних телефонів та електронних гаджетів у школах. Закон набуде чинності з 1 серпня 2025 року і має на меті покращити якість навчання, зменшити рівень відволікань під час уроків і посилити психоемоційне благополуччя учнів. Про це повідомляє Бабель з посиланням на фінське медіа YLE.
Згідно з новими правилами, використання смартфонів під час занять буде дозволено лише з дозволу вчителя. Учні зможуть користуватися пристроями виключно з навчальною або медичною метою, а у випадку порушення — педагог чи директор матиме право тимчасово вилучити телефон.
Також усі навчальні заклади країни повинні будуть створити чіткі внутрішні правила щодо використання гаджетів — не тільки під час уроків, а й на перервах та обідах. Це має сприяти формуванню єдиних стандартів поведінки у школах.
Міністр освіти Фінляндії Андерс Адлеркройц зазначив, що основна мета ініціативи — стимулювати живе спілкування, активні ігри та соціальну взаємодію між дітьми. За його словами, надмірне використання цифрових пристроїв негативно впливає на концентрацію, самооцінку та емоційний стан учнів.
Фінляндія приєдналася до низки країн ЄС — зокрема Франції, Італії та Іспанії — які вже впровадили подібні обмеження в школах. В основі цього кроку лежать дослідження, що вказують на шкоду від надмірного користування телефонами: зниження уваги, порушення сну, підвищення тривожності тощо.
Водночас уряд підкреслює: новий закон — це не повна заборона, а крок до відповідального користування технологіями. Смартфони залишаються важливим інструментом у навчальному процесі, але їх використання має бути доцільним і контрольованим.
Законодавча ініціатива вже отримала широку підтримку серед учителів, батьків і психологів. Очікується, що вона сприятиме підвищенню успішності учнів, покращенню дисципліни та формуванню здорового цифрового середовища у школах.
1 травня
Зйомка без згоди: чому шкільні фото можуть бути небезпечними для дітей
Заклади освіти дедалі активніше використовують свої інтернет-ресурси для інформування про власну діяльність. На сторінках у соціальних мережах, сайтах шкіл чи управлінь освіти дедалі частіше публікуються фото- та відеоматеріали зі шкільного життя — участі дітей у заходах, екскурсіях, конкурсах тощо.
Втім, як зауважує освітній омбудсмен Надія Лещик, часто за цими публікаціями стоїть не лише прагнення до відкритості, а й елемент формального звітування перед органами місцевої влади. Усе це створює реальні ризики порушення прав дітей, зокрема — права на приватність.
В офісі освітнього омбудсмена наголошують, що отримує численні звернення від освітян щодо вимог адміністрації навчальних закладів та органів управління освітою створювати і розміщувати фотозвіти на шкільних ресурсах. Часто такі вимоги стають обов’язковими, хоча юридично вони мають інший характер. У деяких випадках ці зображення передаються далі — наприклад, для публікації на сайтах управлінь освіти. При цьому лишається невідомим, як саме зберігаються та використовуються надіслані фото, хто має до них доступ і чи враховано право дитини на захист персональних даних.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
У сучасному цифровому світі будь-яка інформація, опублікована в Інтернеті, продовжує «жити» самостійно. Фото дітей можуть бути використані зловмисниками для кібербулінгу, шантажу, шахрайства чи навіть переслідування. Разом з геолокацією чи описом подій фото здатні дозволити ідентифікувати дитину, місце її перебування, належність до родини військовослужбовців чи публічних осіб, що в умовах воєнного стану стає особливо небезпечним.
В Україні право на приватність захищено Конституцією (ст. 32, 34), Цивільним кодексом, Законами «Про інформацію» та «Про захист персональних даних», а також міжнародними актами. Відповідно до ст. 307 Цивільного кодексу України, фізична особа може бути сфотографована або знята на відео лише за її згодою. Згода може припускатися лише у разі відкритої зйомки в публічному просторі — наприклад, на вулиці, під час масових заходів. Але заклад освіти — не є публічним місцем у правовому сенсі. В умовах воєнного стану це обмеження стає ще суворішим.
Для фото- чи відеозйомки неповнолітньої дитини в школі чи садочку необхідно отримати згоду обох батьків або законних представників. Це правило діє навіть у випадку розлучених батьків, якщо обидва мають рівні батьківські права. Рішення судів підтверджують: згода лише одного з батьків не є достатньою. Вчителі, вихователі чи директори закладів освіти не мають повноважень надавати дозвіл на зйомку дитини.

- Педагогічне навантаження, штатний розпис і табелювання: відповіді МОН на найпоширеніші запитання
- Які підвищення, надбавки, доплати та винагороди мають право встановлювати засновник і директор ЗДО
- Штатні нормативи, тарифікація, робочий час: дев’ять відповідей, як дотримати вимог Закону про дошкільну освіту
Окрім згоди батьків, закон вимагає і згоди самої дитини. Відповідно до Конвенції ООН про права дитини та українського законодавства, дитина є суб’єктом правовідносин і має право бути вислуханою у питаннях, що її стосуються. Якщо дитина не бажає бути сфотографованою — її зйомка неприпустима, навіть за наявності дозволу батьків.
Усі дії освітніх закладів мають бути спрямовані на захист прав дитини. Публікація фото — це не просто технічний момент, а відповідальне рішення, що потребує правової підстави, обережності та врахування інтересів самих дітей. В умовах війни до таких питань варто підходити з максимальною відповідальністю, щоб убезпечити кожну дитину як фізично, так і в цифровому середовищі.
1 травня
5 головних інсайтів з вебінару про оцінювання в НУШ: практичні поради для педагогів
Як організувати ефективне оцінювання, що сприяє розвитку учня, а не просто перевіряє знання? На це запитання відповідали лектори вебінару «Ключові аспекти оцінювання в НУШ» — консультанти Центру професійного розвитку педагогічних працівників м. Києва Олеся Люлька, Галина Боднарчук та Наталія Нестерчук.
Під час заходу експертки з різних освітніх галузей розповіли:
- як оцінювання трансформується у Новій українській школі
- що таке групи результатів
- як планувати уроки з урахуванням формувального оцінювання
- як організувати ефективний зворотний зв’язок.
Оцінювання як підтримка
Головна мета оцінювання в НУШ — підтримка та розвиток, а не контроль чи покарання. Формувальне оцінювання дозволяє не лише фіксувати навчальний поступ учня, а й коригувати освітній процес.
«Коли дитина розуміє, на якому етапі вона зараз, що вже вміє і куди варто рухатися далі — це справжня мотивація до навчання», — підкреслила модераторка вебінару Галина Боднарчук.
Планування з фокусом на результат
Педагогам радять створювати комплексні документи для планування навчального процесу: аналізувати модельні програми, формулювати очікувані результати та прописувати критерії оцінювання. Зокрема, у галузі громадянської та історичної освіти орієнтуються на три групи результатів:
- орієнтування в просторі та часі;
- робота з джерелами;
- співпраця та власна позиція.
Таке структурування дозволяє гнучко та системно планувати як навчання, так і оцінювання.

Опрацюєте нові підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів. Опануєте алгоритм, інструменти та методи формувального оцінювання
Інструменти формувального оцінювання
Вчителі активно використовують різноманітні техніки оцінювання:
- «Дерево передбачень» — щоб виявити очікування учнів на початку уроку.
- «Кошик ідей» — щоб зібрати пропозиції та сформувати критерії оцінювання разом з учнями.
- «Бортовий журнал» — щоб фіксувати нові знання і рефлексії.
- Метод 6В — шість запитань для глибшого розуміння теми.
- «Окуляри цікавості» — техніка роботи з текстами для розвитку критичного мислення.
Також доцільно затсосовувати й цифрові інструменти: Google-форми, Padlet, Mentimeter, MozaWeb та інші платформи, що дають змогу швидко отримати зворотний зв’язок.
Галузеві особливості
Експертки окремо зупинилися на специфіці оцінювання у різних освітніх галузях:
- Математична освіта: акцент на рівневому самооцінюванні, чеклістах та аркушах рефлексії.
- Природнича галузь: оцінювання вмінь досліджувати, працювати з інформацією, застосовувати знання у практичних ситуаціях. Рекомендується використовувати портфоліо учня, практичні роботи, есе, проєкти.
Заповнення класного журналу
Міністерство освіти запропонувало кілька версій як заповнювати класний журнал. Наприклад:
Висновки
У НУШ оцінювання є інструментом розвитку, партнерства і відповідальності. Зворотний зв’язок, гнучкі підходи та врахування освітніх потреб кожної дитини — ключові елементи сучасного підходу до оцінювання.
Переглянути відеозапис вебінару можна в журналі Заступник директора школи
Увага! Доступ до записів вебінарів мають лише передплатники журналів Експертус Освіта.
У квітні ми провели вебінари за темами:
Як закінчити 2024/2025 навчальний рік: акценти для директора школи
Випускне свято: калейдоскоп ідей, знахідок, підказок
