Що нового
25 грудня
Вітаємо з Різдвом Христовим!
Від Різдва до Різдва: сенси і традиції свята
Друзі, вітаємо вас із Різдвом Христовим! Бажаємо вашим родинам добробуту, радості та затишку. Хай ваші близькі будуть поряд, а сімейне коло зігріває від усіх негараздів. Нехай світле свято принесе тепло і радість у ваш дім!
Бажаємо всім нам миру, стійкості і незгасної надії. Україна вистоїть. А віра і наші традиції, що сягають віків, будуть опорою у всіх випробуваннях. Хай заповітні мрії обов'язково втілюються у життя! «Щедрик» — українське диво
Дякуємо, що ви з нами!🎄
24 грудня
Чи зарахують оцінки з закордонних шкіл в Україні?
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
Наразі батьків, чиї діти навчаються у закордонних школах, турбує питання: чи зарахують оцінки дітей в українських закладах? Саме тому в Міністерстві освіти і науки надали роз’яснення щодо цього.
Іноді батьки скаржаться, що їхнім дітям не зараховують оцінки, отримані у закордонній школі.
Як повідомили в МОН, школам лише рекомендували враховувати оцінки, але не давали такого зобов’язання. Школи не зобов'язані враховувати оцінки, отримані учнями за кордоном. Але визначені критерії, коли їх можна зарахувати, а коли — ні.
Зокрема, перерахунок оцінок можливий, якщо збігаються навчальні предмети у навчальних планах української та закордонної школи. Наприклад, можна врахувати оцінки з математики, фізики, хімії, іноземної мови тощо.
Однак щоб врахувати результати з музики, фізичної культури та інших предметів школи, то потрібні результати навчання, отримані в закладах позашкільної освіти — для цього має бути рішення педагогічної ради.
В освітньому відомстві зауважили, що навчальні заклади можуть відмовити учневі у зарахуванні його оцінок із закордонної школи, якщо роки навчання в Україні та за кордоном не збігаються. Або коли зміст навчальної програми чи навчальні теми з певного предмета відрізняються.
Проведіть заняття з елементами тренінгу, щоб допомогти педагогам створити позитивний психологічний клімат в учнівських колективах; визначити основні методи, що підвищать ефективність роботи з п’ятикласниками в адаптаційний період.
Окрім того, у Міністерстві освіти і науки нагадали, що учень має надати в українську школу табель з оцінками, щоб йому зарахували результати навчання за кордоном.
«Якщо потрібно врахувати результати навчання школяра за семестр / за рік із тих предметів, які є в обох навчальних планах української та закордонної шкіл учневі достатньо надати табель (свідоцтво) з оцінками», — акцентували в МОН.
Під час повернення в Україну та зарахування до закладу освіти в Україні (якщо учень вибув чи не навчався в українській школі) потрібно, щоб довідка містила наступну інформацію:
- ім’я та прізвище;
- дата та місце народження учня (учениці);
- назва навчального закладу та період навчання учня в ньому;
- клас навчання;
- перелік предметів із зазначенням кількості навчальних годин, результати навчання (оцінки);
- система оцінювання, яку використовують в закладі освіти, із зазначенням найвищого та найнижчого балів;
- дата видачі, печатка та підпис керівника закладу освіти (за можливості).
Якщо ж школа відмовляється враховувати результати навчання у закордонній школі, і батьки незгодні з цим рішенням, у МОН радять звернутися до відповідного органу управління освіти, обласного департаменту освіти і науки, або надіслати письмове звернення до відомства [email protected].
Джерело: Дзеркало тижня
24 грудня
Чи потрібно встановлювати відеокамери в закладах освіти?
Національно-патріотичне виховання в школі
Минулого тижня в одній із шкіл Вінниці стався випадок, під час якого батько однієї з учениць завдав тілесних ушкоджень вчителю трудового навчання в приміщенні школи. Після цього активізувалися обговорення в освітянському середовищі щодо встановлення камер відеоспостереження в навчальних закладах.
Представники громадськості вважають, що встановлення пристроїв відеофіксації може сприяти протидії булінгу у всіх його виявах і стосовно всіх учасників освітнього процесу.
Також це питання ще в 2023 році порушувала народна депутатка, перша заступниця голови Комітету ВР з питань гуманітарної та інформаційної політики Ірина Констанкевич. Як вона зазначала, відповідне рішення матиме наступні переваги:
- протидія булінгу та мобінгу,
- захист від неправдивих звинувачень,
- фіксація та розкриття крадіжок,
- отримання даних щодо інцидентів між учнями та педагогами.
Нині дискусія поновилася з метою пошуку шляхів створення і забезпечення функціонування безпечного освітнього простору в школах.
Окрім того, наразі відбувається онлайн-опитування в телеграм-каналі ГО «Батьки SOS» щодо цієї теми. Згідно з ним, значна більшість батьків підтримують ідею встановлення відеокамер у школах.
За інформацією Освіта.юа
23 грудня
Розпочалася реєстрація на сертифікацію вчителів 2025 — основні вимоги до учасників
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
23 грудня стартувала реєстрація для вчителів, які хочуть взяти участь у сертифікації в 2025 році.
Для того, щоб сформувати реєстраційну картку, треба перейти за посиланням. Зокрема, період реєстрації триватиме з 23 грудня 2024 року до 9 січня 2025 року в два етапи:
- основний (23 грудня – 6 січня) — у межах граничної кількості для кожного регіону;
- додатковий (7–9 січня) — у межах загальної граничної кількості.
Якщо граничну кількість заяв буде отримано раніше, то реєстрацію припинять достроково.
Цьогоріч учасниками сертифікації можуть стати вчителі:
- початкових класів;
- 5–11 класів із таких предметів / інтегрованих курсів:
-
- математики;
- української мови й літератури;
- громадянської та історичної освітньої галузі та/або освітньої галузі «Суспільствознавство»;
- 1–11 класів з англійської мови.
Щодо вимог до учасників сертифікації, то вчитель повинен мати стаж роботи не менш як два роки та обіймати посаду вчителя відповідного предмета / інтегрованого курсу за основним місцем роботи.
Зауважимо, що до сертифікації не допускаються вчителі, які працюють за сумісництвом чи суміщенням та керівники закладів освіти чи їхні заступники.
Алгоритм дій під час реєстрації на сертифікацію вчителів
- створити реєстраційну картку-заяву за допомогою спеціального сервісу;
- завантажити й зберегти Контрольно-інформаційний лист. Інформація в ньому зорієнтує щодо подальших кроків реєстрації;
- перевірити дані в реєстраційній картці-заяві;
- заповнити заяву в реєстраційній картці-заяві;
- зробити копії паспортного документа й реєстраційного номера облікової картки платника податків / ідентифікаційного номера фізичної особи 一 платника податків (за наявності) та завірити їх власноруч;
- сформувати комплект реєстраційних документів і не пізніше 9 січня 2025 року включно надіслати його на адресу регіонального центру оцінювання якості освіти, зазначену в Контрольно-інформаційному листі;
- отримати від регіонального центру оцінювання якості освіти рекомендований лист із реєстраційним повідомленням учасника, де буде зазначено логін і PIN-код для доступу до Кабінету учасника сертифікації. Для цього також можна скористатися сервісом «Перевірка стану реєстрації». Його буде активовано одночасно зі стартом реєстрації.
За інформацією МОН
23 грудня
Як зміни правил бронювання вплинуть на роботу вчителів?
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
З 1 грудня 2024 року в Україні оновили правила бронювання військовозобов’язаних громадян. Уряд ухвалив відповідні критерії, які мають бути дотримані, для того щоб громадяни отримали бронювання.
Однією з таких умов є те, що у працівника, якого бронюють, нарахована заробітна плата має бути не менше 20 тисяч гривень. Тому виникає питання: чи можуть освітяни розраховувати на відстрочку від мобілізації, зважаючи на нові правила.
Як зазначається у Законі України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» пункт 2 частини 3 статті 23, мобілізації не підлягають військовозобов’язані, наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти
Проте це можливо, якщо вони працюють відповідно у закладах загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки. Тобто вчитель має надати доказ, що має ставку не менше ніж 0,75 у закладі загальної середньої освіти. Жодних вимог щодо розміру зарплати немає.
Таким чином, навіть працюючи на мінімальну зарплату, освітянин все рівно буде підпадати під умови для отримання відстрочки.
Важливо, що така відстрочка не надається автоматично, тому вчителя, які працюють на ставку 0,75 і бажають отримати відтермінування, мають зібрати пакет документів і звернутися із заявою про відстрочку до свого ТЦК та СП.
За інформацією Мінекономіки
23 грудня
Чому українські вчителі масово залишають професію?
Нині українська сфера освіти перебуває в доволі скрутному становищі. Як повідомила освітня омбдусменка Надія Лещик, понад 40% вчителів планують залишити професію протягом наступних п’яти років. Серед основних причин таких рішень: низька зарплата, велика кількість паперової роботи та напружені стосунки з колегами.
Зокрема, молоді вчителі, які залишили професію, визнали недостатній рівень оплати праці як ключову проблему. Омбудсменка зауважила, що нинішні зарплати не приваблюють молодих педагогів, а велика кількість звітів і паперової роботи лише посилює бажання залишити педагогічну діяльність.
Також перешкодою є неприємна атмосфера серед колег у закладі освіти. Іноді буває, що молоді вчителі стикаються з упередженим ставленням з боку колег, що зменшує мотивацію для розвитку в професії.
Для того, щоб зменшити кількість звільнень кадрів, команда омбудсменки ініціює зміни до законодавства. Насамперед йдеться про підвищення зарплат і спрощення адміністративного навантаження на педагогів.
«Збільшення зарплат і підтримка молодих вчителів — це наші пріоритети. Ми також працюємо над законодавчими ініціативами для зменшення бюрократії», — акцентувала Надія Лещик.
Окрім того, освітня омбдусменка прокоментувала висловлювання щодо залишення учнів на повторний рік через погані оцінки. Як вона повідомила, це стосуватиметься лише тих школярів, які мають суттєві прогалини в навчанні. Наприклад, через повернення з інших країн, де шкільні програми відрізняються від українських.
Школярі, які повертаються з інших країн, часто мають труднощі через різницю у програмах. У багатьох країнах навчальний рівень відстає від українського на 1-3 роки.
«Ми маємо шалену кількість освітніх втрат. Але пропонуємо компенсувати їх через додаткові уроки з математики та природничих дисциплін. Держава повинна виділити на це кошти. Діти, які повертаються, часто відстають від класу й не можуть наздогнати програму. Повторний рік навчання — це не покарання, а спроба дати їм шанс надолужити згаяне», — наголосила очільниця Офісу освітнього омбудсмена.
За матеріалами Українського радіо
22 грудня
Освітня омбудсменка назвала гострі проблеми в українській сфері освіти
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
У листопаді цього року новим освітнім омбудсменом стала Надія Лещик. За період своєї роботи вона отримала чимало звернень, 20% з яких стосуються безпеки дітей, 15% — умов та оплати праці педагогів, 10% — ліквідації закладів освіти, 10% — вільного вибору форми навчання.
«На першому плані булінг. Я фактично щодня розглядаю звернення про булінг, переважно між учнями — з насиллям, кіберцькуванням тощо», — зауважила посадовиця.
Зокрема, булінг залишається недооціненим на рівні відповідальності: чинні штрафи (850–1700 грн) не є ефективним стримувальним засобом. Досить часто ані булери, ані їх батьки не вибачаються за скоєне та не мають жалю або співчуття до жертви. Іноді немає навіть усвідомлення, що їхні дії нашкодили іншій людині.
Саме тому, для збільшення міри відповідальності, розробляється новий Кодекс про адміністративні правопорушення. Там пропонується збільшити розмір штрафу за такі порушення.
Іншою проблемою є перевантажені навчальні програми. Учні не встигають засвоювати матеріал через швидкий темп навчання та великий обсяг завдань. Як зазначає омбдусменка, освітня програма в навчальних закладах давно потребує розвантаження та орієнтації на практичні навички, що будуть корисними у реаліях сучасного життя.
«Поки що ми йдемо за інерцією і не робимо якихось радикальних кроків для того, щоб розвантажити програми і не навчати дуже швидко. Дуже багато тем, вчителі мають виконати програму. Діти не встигають їх засвоювати і це позначається на мотивації учнів до навчання», — акцентувала керівниця Офісу освітнього омбудсмена.
Ще однією проблемою є брак педагогічних працівників у школах. Згідно з опитуванням, понад 40% вчителів у найближчі 5 років хочуть піти з професії. Молоді вчителі не хочуть працювати через низьку зарплату, адже вони отримують фактично мінімальну заробітну плату. Другою причиною невдоволення педагогів є велика кількість звітів і паперів, а також неприйняття молоді в колективах.
«Молодь у нас не йде працювати в заклади освіти. У МОН розробляються нові підходи до заробітної плати. А ми ініціюємо зміни до законодавства, подаємо пропозиції, щоб забезпечити вчителів більшими заробітними платами», — розповіла Надія Лещик.
За матеріалами Українського радіо
22 грудня
Які зміни внесли у КМУ щодо фінансування безоплатного харчування для школярів?
Співпраця з органами громадського самоврядування
У Кабінеті Міністрів затвердили Постанову про порядок надання субвенцій для організації безоплатного харчування учнів початкових класів.
Насамперед у відповідному документі йдеться про розширення можливостей фінансування та підвищення ефективності використання коштів субвенції.
Основні зміни щодо фінансування харчування школярів, які передбачені в Постанові КМУ:
- Розширення переліку закладів освіти, які отримують субвенцію
Таким чином фінансування буде спрямовано на всі школи комунальної форми власності, де є учні початкових класів.
Щодо учнів, які навчаються за індивідуальним навчальним планом (педагогічний патронаж), то вони також отримуватимуть гаряче харчування, якщо перебувають у закладі освіти.
- Удосконалення фінансових механізмів
Послуги з харчування (кейтеринг або аутсорсинг) можуть надавати як приватні компанії, так і комунальні підприємства громади.
Передбачено обов’язкове співфінансування: 70% вартості харчування покривають кошти субвенції, а 30% — місцеві бюджети, міжнародна технічна допомога, благодійні внески або інші джерела, не заборонені законодавством.
- Раціональне використання коштів
Субвенція не буде враховувати учнів, які вже отримують безоплатне харчування за законом (наприклад, діти постраждалих від Чорнобильської катастрофи). Це зменшить ризик неефективного використання державних коштів.
Якщо наприкінці року залишаються невикористані кошти субвенції, їх можна спрямувати на закупівлю харчових продуктів для забезпечення гарячими обідами учнів у перші 10 навчальних днів січня наступного року.
- Прозоре формування вартості
Вартість харчування для учнів початкових класів не може перевищувати вартості гарячих обідів для пільгових категорій учнів 5–11(12) класів. Таке рішення сприятиме забезпеченню рівної якості харчування всіх дітей у закладі освіти.
Ухвалений документ допоможе розширити доступ дітей до якісного гарячого харчування, а також створити умови для ефективного використання державних коштів.
За інформацією МОН
20 грудня
Закон України «Про дошкільну освіту» вступає в дію 01 січня 2025 року
01 січня 2025 року набуває чинності Закон України «Про дошкільну освіту». Попередньо цей Закон, прийнятий влітку 2024 року, мав вступити в дію 7.07.2025 року. Проте 19 листопада 2024 року під час ухвалення Закону України «Про державний бюджет України на 2025 рік» депутати Верховної Ради України перенесли введення в дію Закону України «Про дошкільну освіту» на 1 січня 2025 року.
Закон запроваджує низку змін, про які говоримо далі.
Для закладів дошкільної освіти:
- Типи ЗДО: державний, комунальний, приватний, корпоративний
- Типи організації освітньої діяльності: ясла, дитячий садок, спеціальний дитячий садок, мобільний дитячий садок, сімейний дитячий садок, міні-садок, центр педагогічного партнерства, центр розвитку дитини
- Створення умов для інклюзивного чи спеціального освітнього середовища.
Для педагогів закладів дошкільної освіти:
- Зміни в тривалості робочого часу
- 56 днів щорічної відпустки, можливість отримувати вищі доплати та надбавки.
Для батьків:
- територіальна доступність ЗДО,
- вибір форми навчання: очна, мережева, дистанційна,
- нові типи організації освітньої діяльності: мобільні, сімейні, міні-садки.
Влада і засновники ЗДО зобов'язані забезпечити потрібні ресурси, відповідальність за доступність садочків, справедливу оплату праці вихователів.
Закон про дошкільну освіту: що нового
Триває розроблення нормативно-правових актів, які допоможуть імплементувати зміни. Кількість нових нормативно-правових актів, що мають імплементувати Закон, — 28. Ці документи стануть керівництвом до дії органів влади, засновників та керівників закладів дошкільної освіти.
Джерело: сайт МОН
19 грудня
Результати реформи шкільного харчування в 2024 році
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
У Києві нещодавно відбулася подія щодо річних результатів упровадження реформи шкільного харчування. До заходу долучилася перша леді України Олена Зеленська та представники профільних міністерств і команди реформи.
Учасники обговорили досягнення та недоліки кожної стратегічної цілі реформи. Однією з яких є забезпечення безоплатним харчуванням учнів початкових класів. Для цього уряд виділив 2 млрд гривень у формі субвенції, щоб учні 1–4 класів мали в школах одноразовий гарячий сніданок чи обід.
Зокрема, у першому півріччі Всесвітня продовольча програма ООН підтримувала заклади освіти у 13 областях і профінансувала 30% вартості щоденних гарячих обідів для 90 тисяч учнів початкових класів. З нового навчального року програму розширили, що дало змогу компенсувати вартість обідів уже для 160 тисяч дітей у 16 регіонах.
Щодо модернізації шкільних їдалень, то цього року було оновлено 20 % харчоблоків у школах, та виділено для цього 1,5 млрд грн із державного бюджету.
Також було розроблено інноваційне рішення для оптимізації організації харчування — перша в Україні фабрика-кухня, яка запрацювала в Бучі на Київщині. Щодня там готують 7,5 тисяч порцій для 16 закладів освіти. Будівництво другої фабрики-кухні триває в Лозовій на Харківщині.
Яка роль медичної сестри щодо впровадження принципів здорового харчування в дитсадку, що вона має проконтролювати та про що подбати.
Окрім того, близько 4200 шкільних кухарів пройшли спеціальне навчання для покращення якості шкільного харчування. Для ефективної підготовки фахівців у 15 областях створили 21 кулінарний хаб — навчальні центри, де поєднують теоретичні знання з практичними навичками.
А підтримка ЮНІСЕФ в Україні допомогла поширити комунікаційну кампанію щодо формування культури здорового харчування серед дітей та їхніх батьків / опікунів.
У серпні стартувала друга хвиля всеукраїнської комунікаційної кампанії «Головне — що всередині», яка допомагає підліткам навчитися вибирати корисні та якісні продукти замість менш здорових альтернатив. За період другої хвилі кампанії вдалося охопити майже 7 млн осіб.
«Наша четверта мета — глобальна. Ми хочемо, щоб українці усвідомлено обирали здорове харчування. Щоб здорові звички формувалися в дитинстві. Проте, звісно, ще дуже багато кампаній і просвітництва знадобиться, щоб харчові звички цілої країни змінилися», — зазначила Олена Зеленська.
Також учасники заходу сформували завдання реформи на 2025 рік — масштабування на всі громади країни та поступове розширення програми безоплатного харчування для школярів 5–11(12) класів.
За матеріалами МОН
19 грудня
Онлайн-школа SchoolToGo пропонує безкоштовне навчання для учнів 1–11 класів
Учні 1–11 класів можуть пройти безкоштовне навчання в онлайн-школі SchoolToGo. Такою можливістю можуть скористатися наступні категорії:
- діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
- діти загиблих військовослужбовців;
- діти, які проживають на тимчасово окупованих територіях України.
Для того, щоб отримати місце для навчання, потрібно вказати цю інформацію в мотиваційному листі під час реєстрації.
У SchoolToGo навчання проходить у двох форматах, які враховують потреби українських учнів незалежно від місця перебування:
- Онлайн SMART — самостійне опрацювання матеріалів на платформі. Це ідеальний варіант для тих, хто прагне навчатися у власному темпі з доступом до якісних матеріалів, інтерактивних тестів та завдань.
- Український компонент (для 1–9 класів) — вивчення основних предметів українознавчого циклу для учнів, які навчаються за кордоном або перебувають на тимчасово окупованих територіях. Цей формат дає змогу поєднати навчання в іноземній школі з українською освітою та сприяє вихованню національної ідентичності.
Після навчання за будь-яким форматом учні можуть отримати документ про освіту державного зразка.
Деталі щодо реєстрації та форм навчання можна дізнатися на сайті SchoolToGo.
За інформацією МОН
19 грудня
Підвищення кваліфікації педагогів шкіл з академічної доброчесності
Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти з академічної доброчесності укладено з урахуванням:
- сучасних викликів щодо якості освіти;
- необхідності формування довіри у суспільстві до результатів навчання,
- зрослої потреби освітян у розвитку та вдосконаленні культури академічної доброчесності,
- оволодіння методами та прийомами виховання в учнів норм і правил академічної доброчесності,
- запобігання проявам нечесності.
Разом з автором поміркуєте про те, які цінності визначають академічну доброчесність, проаналізуєте психологічні чинники, що впливають на прояви недоброчесності в педагогічному колективі. Дізнаєтеся, яку роль відіграє середовище та особистість педагога у формуванні в нього академічної доброчесності
Мета Типової програми передбачає:
- оновлення знань і набуття нових нових/додаткових навичок/компетентностей щодо дотримання етичних принципів і визначених Законом України «Про освіту» правил академічної доброчесності в умовах академічної свободи;
- оволодіння інструментами для розвитку культури академічної доброчесності;
- формування нетерпимості та негативного ставлення до корупції й проявів нечесності в освітньому середовищі й суспільстві.
Обсяг підвищення кваліфікації: 30 годин (1 кредит ЄКТС).
Зміст Типової програми передбачає теоретичний та практичний складники навчання слухачів, а також виконання ними самостійної роботи.
Форма підвищення кваліфікації — очна, дистанційна, змішана.
За інформацією МОН
18 грудня
Методичні рекомендації МОН щодо безпеки під час зимових канікул
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
Перед початком зимових канікул Міністерство освіти і науки розіслало навчальним закладам лист із рекомендаціями щодо організації безпечних зимових канікул.
Детальніше ознайомитися зі змістом рекомендацій можна в прикріпленому документі.
Зимові канікули: правила поведінки
Відповідно до рекомендацій, заклади освіти повинні провести інструктажі щодо наступних важливих тем:
- дії в разі надзвичайних ситуацій: алгоритм дій при загрозі виникнення надзвичайної ситуації, поведінка у випадку оголошення сигналу «Повітряна тривога», ознайомлення учнів з планами евакуації та порядком надання домедичної допомоги постраждалим внаслідок нещасних випадків;
- дотримання правил пожежної безпеки: запобігання використанню несправних приладів опалення, заборона експлуатації саморобних нагрівальних приладів, дотримання правил поведінки при виникненні пожежі;
- безпека на дорогах і водоймах: правила безпечного дорожнього руху, загроза перебування біля замерзлих водойм і річок;
- профілактика захворювань і гігієна: профілактика шлунково-кишкових захворювань, дотримання правил особистої гігієни в період поширення епідемічних захворювань, попередження випадків переохолодження та обморожень під час низьких температур;
- безпека в громадських місцях: правила поводження з незнайомими людьми, дії в разі виявлення підозрілих предметів, правила користування громадським транспортом.
Окрім того, у документі зазначається, що під час канікул заклад освіти має утримувати укриття в готовності до використання за призначенням та під час повітряної тривоги забезпечити розміщення в ньому учасників освітнього процесу та населення.
За матеріалами МОН
18 грудня
Зміни в оплаті праці асистентів педагогів у закладах освіти
Постанова КМУ від 13.12.2024 № 1415, якою внесені зміни в оплату праці працівників закладів освіти зокрема, набрала чинності 17.12.2024. Ці зміни стосуються асистентів педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами в системі інклюзивної освіти.
Раніше 10–12 тарифний розряд встановлювали за посадами:
- асистент вчителя-реабілітолога;
- асистент вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням;
- асистент вихователя дошкільного навчального закладу в інклюзивній групі.
Відтепер 10–12 тарифний розряди встановлюватимуть за посадами:
- асистент вчителя-реабілітолога;
- асистент вчителя;
- асистент вихователя;
- асистент майстра виробничого навчання;
- асистент викладача.
Керівники закладів освіти мають забезпечити встановлення тарифних розрядів за цими посадами виключно в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі відповідного закладу.
18 грудня
Як проходить впровадження політики «Школа офлайн»?
Співпраця з органами громадського самоврядування
У межах впровадження політики «Школа офлайн» у Запоріжжі нещодавно відкрили підземну школу. Ця школа одночасно є укриттям, яке гарантує безпеку, та сучасним освітнім простором, де діти зможуть повноцінно навчатися.
Для створення цього закладу було використано типовий проєкт ЮНІСЕФ, а також залучено кошти освітньої субвенції та співфінансування з місцевого бюджету. Підземна школа може вмістити 500 осіб, якщо навчання проходитиме в одну зміну та 1000 — у дві.
Підземна школа розташована на глибині 7 метрів. Вона має 16 кабінетів з інтерактивними дошками і меблями, які відповідають різному віку дітей.
Зокрема, для учнів з особливими освітніми потребами забезпечено підйомники та навігацію шрифтом Брайля. У школі також є зони для відпочинку, активних ігор та спортивний інвентар. Встановлено сучасні системи безпеки: вентиляцію, аварійне освітлення та пожежну сигналізацію.
Окрім того, у Запорізькій області відбувається будівництво ще 10 підземних шкіл, де зможуть навчатися понад 8000 учнів. Для цього держава виділила 500 млн грн субвенції та додаткові 545 млн грн як дотацію.
Також Кабінет Міністрів виділив понад 41 млн гривень для облаштування укриттів у навчальних закладах Харкова. Це стало можливим через е, що громади подавали спеціальні заявки через платформу DREAM.
Уже пізніше комісія МОН обрала два заклади загальної середньої освіти в місті Харків, щоб надати фінансування для проєктів облаштування укриттів.
Впровадження політики «Школа офлайн» допомагає будувати та облаштовувати протирадіаційні укриття у школах прифронтових і прикордонних регіонів. Для цього уряд виділив 7,5 млрд грн. Ця ініціатива передбачає повернення близько 100 тис учнів до очного навчання в безпечних умовах.
За матеріалами МОН
18 грудня
Кабмін виділив кошти для безкоштовного харчування школярів
Співпраця з органами громадського самоврядування
У Кабінеті Міністрів України продовжують працювати над допомогою місцевим громадам для організації безоплатного гарячого харчування для учнів початкової школи. У січні 2025 року кошти будуть пропорційно розподілені між громадами у формі державної субвенції.
Зокрема, скоро уряд має затвердити новий Порядок використання субвенції з урахуванням зауважень і коментарів, які виникли під час організації харчування та використання субвенції у 2024 році.
Виділені гроші нададуть закладам завдяки угоді між урядом України та Європейською комісією, що діє від імені Європейського Союзу про фінансування заходу «Підтримка швидкого відновлення України». Ця ініціатива реалізується в межах програми «Зимової підтримки» українців.
Також Кабмін планує розширення програми, щоб забезпечити у 2025–2026 роках безоплатне харчування для всіх українських школярів.
Джерело: МОН
17 грудня
Німеччина допомагає у створенні концепту для відновлення українських шкіл
Співпраця з органами громадського самоврядування
Нещодавно Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Уряду Німеччини та спільно з Міністерством освіти і науки вровели аналіз стану освітньої інфраструктури та розробили концепт відбудови українських шкіл.
Одними із основних пропозицій щодо покращення стали рішення, що є актуальними під час воєнного стану: облаштування укриттів й евакуаційних виходів, опалення приміщень у зимовий період, універсальний дизайн і гендерно орієнтований підхід.
Зокрема, до моделі «Нової школи» входять декілька етапів модернізації, серед яких:
- ремонт будівлі школи,
- реформа системи харчування,
- реалізація принципів безпеки й енергоефективності у просторових рішеннях,
- оновлений підхід до організації освітнього і наукового секторів, спорту й дозвілля, а також благоустрою.
Ці оновлення є важливими для створення безпечного та доступного освітнього середовища, в якому буде затишно перебувати кожному та кожній.
Як зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, у багатьох громадах школа стає осередком, навколо якого гуртуються українці. Саме тому одним із пріоритетів концепту «Нової школи» є безбар’єрність.
«Якщо діти почуватимуться у школі впевнено, вони зможуть посилювати творчий, науковий, спортивний, технологічний капітал нашої країни. Але доступність навчального закладу — це не тільки про учнів. Це про змогу викладачів працювати у гідних і комфортних умовах. Це про те, щоб рідні наших школярів, незважаючи на стан здоров’я, мали змогу вільно завітати в школу до своєї дитини», — акцентував очільник МОН.
«Підтримка відновлення українських шкіл — ключовий елемент національної стратегії відновлення. Тепер ці зусилля матимуть чіткі рамки та якісну модель для наслідування», — наголосив посол Німеччини в Україні Мартін Єґер.
За інформацією МОН
17 грудня
ДСЯО оголосила результати сертифікації вчителів у 2024 році
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
У 2024 році сертифікація педагогічних працівників охопила чотири категорії вчителів.
На початку грудня комісії, утворені Державною службою якості освіти України, провели засідання з визначення порогового бала.
Таким чином успішно пройшли сертифікацію:
- 651 учитель початкових класів (пороговий бал — 120);
- 380 учителів української мови та літератури (пороговий бал — 109);
- 297 учителів історії та громадянських дисциплін (пороговий бал — 103);
- 150 вчителів математики (пороговий бал — 108).
Щодо максимальної кількості балів, то відповідно до результатів практичного досвіду роботи отримали 34 вчителі початкових класів (140 балів), 9 учителів історії та громадянських дисциплін, 7 вчителів української мови та літератури і 5 учителів математики (по 125 балів).
Разом з автором поміркуєте про те, які цінності визначають академічну доброчесність, проаналізуєте психологічні чинники, що впливають на прояви недоброчесності в педагогічному колективі. Дізнаєтеся, яку роль відіграє середовище та особистість педагога у формуванні в нього академічної доброчесності
Статистичні дані участі в сертифікації педагогічних працівників 2024 року
Категорії педагогічних працівників |
Кількість педагогічних працівників, які: |
|||||
зареєструвалися |
взяли участь |
пройшли |
пройшли |
взяли участь |
успішно пройшли сертифікацію |
|
|
506 |
473 |
187 |
183 |
179 |
150 |
|
462 |
406 |
332 |
330 |
324 |
297 |
|
1423 |
1378 |
776 |
775 |
736 |
651 |
|
592 |
574 |
473 |
462 |
452 |
380 |
Окрім того, на сторінці Державної служби нагадали, що графічне зображення сертифіката про проходження сертифікації з’явиться в електронних кабінетах учасників не пізніше ніж через десять робочих днів з дати визначення порогових балів.
Також сертифіковані вчителі мають право на:
- щомісячну доплату в розмірі 20% посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження протягом строку дії сертифіката;
- присвоєння наступної або підтвердження наявної вищої кваліфікаційної категорії в межах чергової/позачергової атестації педагогічних працівників;
- участь у процедурах і заходах, пов’язаних із забезпеченням якості освіти та впровадженням інновацій, педагогічних новацій і технологій у системі освіти.
Для того, щоб отримати встановлену доплату або присвоєння вищої кваліфікаційної категорії, педагогічний працівник має подати відповідні заяви.
За інформацією ДСЯО
17 грудня
У школах потрібно зміцнювати позиції української мови
Співпраця з органами громадського самоврядування
Нещодавно відбувся круглий стіл «Зміцнення позиції української книги», під час якого Уповноважений з української мови Тарас Кремінь акцентував на важливості зміцнення позиції української мови та вплив на культуру читання української книги.
«Ми повинні забезпечити зміцнення позицій української мови у школі. Це, відповідно, буде кардинальним чином впливати і на культуру читання та доступ до українськомовної книги. Треба починати із домашніх навичок, із культури домашнього читання, із культури поведінки батьків, яка впливає і на звички своїх дітей», — зауважив омбудсмен.
За його словами, після початку повномасштабного вторгнення відбулися чималі втрати читацької спроможності школярів. Проведені дослідження з ДСЯО показують, що частка української мови, на жаль, у закладах загальної середньої освіти зменшується.
Він зазначив, що така статистика свідчить про недостатність якісного українськомовного продукту, який би краще популяризував мову. Це впливає на те, що зберігається режим двомовності на телебаченні та у домашньому спілкуванні відповідно. Ці обставини вплинули й на скорочення частки української мови в школах.
«Все це призвело до того, що в школі скоротилась частка української мови. В 2024 році, за нашими даними зросла частка порушень Закону про державну мову і в школах, і в університетах. Фактично кожне 10-15 звернення, яке надійшло на адресу Секретаріату Уповноваженого, стосувалось порушень у сфері освіти», — акцентував Тарас Кремінь.
Окрім того, під час круглого столу обговорювались результати загальнонаціонального дослідження щодо культури читання в Україні. А також шляхи впровадження Стратегії розвитку читання на період до 20230 року.
17 грудня
Як МОН створює безбар’єрний простір у сфері освіти?
ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок
У 2024 році Міністерство освіти і науки працювало над реалізацією проєкту «Освіта для всіх» на всіх рівнях освіти. Зокрема, освітнє відомство започаткувало роботу над 9 ключовими напрямами, які спрямовано на забезпечення рівного доступу до освіти для кожного і кожної.
Таким чином українська освіта стає все більш безбар’єрною, зокрема через розвиток наступних проєктів:
- Стратегія розвитку інклюзивного навчання
- Інклюзивно-ресурсні центри
- Державна установа «Школа супергероїв»
- Підручники, які надруковані шрифтом Брайля
- Шкільні автобуси
- Захисні споруди закладів освіти
- Програма «Точка дотику»
- Інформаційний портал «Освіта для ветеранів»
- Центри підтримки студентів
Ці проєкти та напрями діяльності дають можливість більшості українців комфортно навчатися та реалізовувати свій потенціал відповідно до своїх можливостей та потреб.
Окрім цього реалізація флагманського проєкту допомагає сприяти розвитку толерантності та розумінню багатоманітності людини у суспільстві.
Детальніше ознайомитися з результатами впровадження флагманського проєкту можна за посиланням.
Як зауважили в МОН, проєкт «Освіта для всіх» реалізується в межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, яка втілюється за ініціативою першої леді Олени Зеленської.
За матеріалами МОН
17 грудня
Методичні рекомендації для забезпечення безбар’єрності у закладах освіти
ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок
У Міністерстві розвитку громади та територій України створили та затвердили «Методичні рекомендації щодо забезпечення доступності будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти для маломобільних груп населення».
Документ містить План заходів на 2023–2024 роки щодо реалізації Національної стратегії зі створення безбар'єрного простору на період до 2030 року.
Мета рекомендацій — допомога власникам будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти у створенні безперешкодного середовища та забезпеченні рівних можливостей для всіх учасників освітнього процесу.
Посібник також містить основні заходи з облаштування доступності, серед яких облаштування:
- пішохідних доріжок до закладів освіти,
- місць для паркування,
- прилеглої території, пандусу,
- входів до будівлі,
- коридорів,
- приміщень та ліфтів,
- санітарно-гігієнічних приміщень.
Окрім того, серед особливостей облаштування доступності закладів освіти у документі зазначено й облаштування лекційних аудиторій та лабораторій, класів та бібліотек у школах, ігрових кімнат у закладах дошкільної освіти тощо.
Зокрема методичні рекомендації містять інформацію щодо облаштування доступних приміщень для вихователів, вчителів, викладачів, наукових співробітників та іншого персоналу, що належить до маломобільних груп населення.
Нагадаємо, що уряд назвав безпечність і безбар’єрність у закладах освіти одним із основних напрямів діяльності.
Ми писали про це раніше Розвиток безбар’єрності в закладах освіти.
Джерело: Освіта.юа
17 грудня
Чи скасує МОН проведення платних конкурсів?
Чи вдасться подолати конкурсоманію? Це питання — актуальне для педагогів, адже органи управління освітою та керівники закладів освіти заохочують і зобов’язують брати участь у заходах та конкурсах, які не є складниками освітнього процесу. Додатково від педагогів вимагають звітувати про участь у цих заходах у формі відео та оприлюднених на сайті і в соціальних мережах світлин, а також надавати документи та сертифікати про участь. Педагогів мотивують це робити як елемент атестаційного процесу або рейтингової системи вчителів і закладів освіти. «Але це порушує право педагогічних працівників на академічну свободу і перевантажує їх», — зазначає освітній омбудсмен Надія Лещик.
Разом з автором поміркуєте про те, які цінності визначають академічну доброчесність, проаналізуєте психологічні чинники, що впливають на прояви недоброчесності в педагогічному колективі. Дізнаєтеся, яку роль відіграє середовище та особистість педагога у формуванні в нього академічної доброчесності
Служба освітнього омбудсмена укладає перелік заходів, конкурсів, олімпіад, у яких примушують брати участь педагогів та здобувачів освіти. Зазначає, що деякі конкурси є комерційними, адже вимагають для участі сплатити переважно фіксований фінансовий внесок. А положення про проведення цих конкурсів затверджені наказами Міністерства освіти і науки України. Ці накази МОН залишаються чинними досі, хоча не всі конкурси проводять на теперішній час.
Освітній омбудсмен та міністр освіти і науки України під час зустрічі домовилися тісно співпрацювати над відновленням академічної свободи та зменшенням перевантаження педагогічних працівників закладів освіти.
Як перший крок у цій співпраці освітній омбудсмен звернулася до МОН з відповідним листом із проханням скасувати накази Міністерства освіти і науки України, які затверджують проведення платних конкурсів. Це, зокрема, накази:
- від 07.05.2012 № 552;
- від 07.05.2012 № 553;
- від 16.10.2013 № 1437;
- від 29.12.2011 № 1561;
- від 12.10.2012 № 1101;
- від 2.02.2012 № 98.
Також освітній омбудсмен звернулася до учасників освітнього процесу надсилати їй листи органів управління освітою, накази керівників закладів освіти із вказівкою прозвітувати, зокрема надати світлини щодо проведених у школах заходів. Анонімність дописувачів буде збережена. Надія Лещик закликала органи управління освітою та керівників закладів освіти не порушувати академічну свободу вчителя.
Джерело: ФБ-сторінка освітнього омбудсмена Надії Лещик
16 грудня
Як оцінювати учнів 5‒9 класів НУШ на кінець І семестру: рекомендації МОН
Реформа «Нова українська школа» акцентує на оцінюванні компетентностей: не лише здобутих знань, а й навичок — як предметних, так і «м’яких».
Саме тому в Міністерстві освіти і науки розробили й на початку серпня 2024 затвердили нові рекомендації та критерії щодо оцінювання, які враховують специфіку навчання в НУШ.
Насамперед інструментарій оцінювання змінюється відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти й модельних навчальних програм.
Завершуємо навчальний семестр у школі
Як нагадали в МОН, відповідно до Державного стандарту 2011 року оцінювання було більш орієнтовано на знання. У нових стандартах у центрі — обов'язкові результати навчання учнівства, які реалізовуємо через компетентнісний підхід.
Такі вимоги представлено через результати на трьох рівнях:
- групи результатів (через які реалізується компетентнісний потенціал галузі);
- загальні результати, які є спільними для всіх трьох рівнів загальної середньої освіти (вони ж визначають навчальний поступ за циклами: 5‒6 і 7‒9 класи);
- орієнтири для оцінювання, на основі яких визначають рівень досягнення результатів навчання на завершення відповідного циклу.
Нова редакція Положення про атестацію педагогічних працівників уже набула чинності. Тож організовувати та проводити атестацію у 2024/2025 н. р. потрібно з урахуванням змін і нововведень. Щоб упоратися із цим завданням, завітайте на вебінар.
Також зміни до підходів у навчанні позначилися на критеріях. Якщо попередні критерії оцінювання навчальних досягнень було орієнтовано більше на факти, правила й дані, тобто на знаннєвий компонент, то зараз йдеться про компетентності (знання, уміння, способи мислення, погляди, цінності).
Щодо основних видів оцінювання, то їх три типи: формувальне, підсумкове і державна підсумкова атестація (ДПА).
Формувальне оцінювання призначене для надання детального й конкретного описового зворотного зв'язку. Воно, допомагає учнівству зрозуміти, чого воно вже досягло й над чим ще потрібно працювати. Завдяки зворотному зв’язку, орієнтованому на результати навчання, учнівство матиме чіткіше уявлення про те, що потрібно зробити, щоб поліпшити свою успішність у майбутньому.
Формувальне оцінювання можна реалізовувати й у вигляді поточної оцінки — так учень / учениця також отримує зворотний зв’язок про свої навчальні здобутки на поточний момент.
Підсумкове оцінювання — це оцінювання результатів навчання за певний проміжок часу (розділ програми / тема тощо). Воно обов’язково повинне мати вигляд формальної оцінки, яку повідомляють учням / батькам та/чи іншим особам, які мають право про неї знати.
Також є ДПА. Оскільки кількість модельних навчальних програм із кожного навчального предмета та інтегрованого курсу не є обмеженою, учителі й учительки можуть по-різному реалізовувати державний стандарт. Однак у кінцевому підсумку учень / учениця має «прийти» до сформованих груп результатів і, відповідно, компетентностей. Це і має перевірити ДПА.
Більш детально ознайомитися з рекомендаціями МОН щодо оцінювання в 5‒9 класах НУШ можна в прикріпленому документі.
За матеріалами МОН
15 грудня
МОН продовжує реалізацію Стратегії гендерної рівності в освіті
У 2020 році Україна стала учасницею міжнародної ініціативи «Партнерства Біарріц». Тому нещодавно МОН презентувало результати аудиту першого етапу реалізації Стратегії гендерної рівності в освіті.
Як зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий, Україна в межах партнерства має виконувати 5 основних зобов’язань. Одним із них є забезпечення принципів гендерної рівності в освіті.
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
За словами очільника МОН, останні 4 роки відомство працювало у напрямі реалізації відповідних освітніх політик:
- Ухвалило «Стратегію впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року».
- Розробило та реалізувало план заходів на 2022 — 2024 роки для впровадження цієї стратегії.
- Запровадило антидискримінаційну експертизу навчальних матеріалів.
- Започаткувало проведення гендерного аудиту в закладах освіти.
«Впровадження цих політик — важливий крок у напрямі утвердження рівних гендерних можливостей. Наступний — ширша й активніша їхня імплементація в освітній процес», — акцентував Оксен Лісовий.
Окрім того, під час аудиту було відзначено такі позитивні практики міністерства:
- функціонування інституту гендерного радництва та робочої групи з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків при МОН,
- проведення гендерного аналізу бюджетних програм міністерства,
- організація циклу вебінарів з питань гендерної рівності, постійно доступних на інформаційних ресурсах МОН.
Джерело: Фейсбук-сторінка Оксена Лісового
13 грудня
Графіки відключення світла і навчання в школах: які виклики долають вчителі, батьки та учні
Регулярні атаки росії по енергосистемі України додатково ускладнюють доступ учням до якісної та повноцінної освіти. Одночасно це ускладнює й роботу педагогів. Заклади освіти не належать до критичної інфраструктури. Це означає, що загальні правила графіків знеструмлення діють і для шкіл.
МОН ще влітку рекомендувало школам розглянути можливі опції на випадок відключень:
- перенести розклад занять на світловий день (починати не о 8:00 чи 8:30, а о 9-й чи 10-й ранку);
- переглянути тривалість зимових канікул;
- у найкритичніших випадках переходити на дистанційне навчання.
Синхронне й асинхронне навчання📅
Генератори, які мають школи, часто можуть забезпечити лише потреби укриття та пункту незламності. Не всі школи мають змогу організувати навчання в одну зміну, тож учні, що навчаються в другу зміну, найбільше потерпають від відключення електроенергії. Найчастіше учнів відпускають додому, і процес навчання стає неконтрольованим.
Дистанційне навчання в синхронному режимі за графіків відключення світла стає неможливим. Вихід — асинхронне дистанційне навчання як варіант надолуження освітніх втрат. Проте організаційно унормувати ці форми навчання так, щоб педагоги могли оптимально спланувати свій робочий час, складно. Тож частина освітнього процесу за умови, що школа працює офлайн, в умовах знеструмлення стає неконтрольованою і переходить на самоопрацювання матеріалу учнями та асинхронне дистанційне навчання.
Сайт Нової української школи провів опитування в групі «БАТЬКИ SOS» на фейсбуці щодо навчання учнів в умовах відключення світла. Ось кілька варіантів, які засоби допомагають учням та вчителям продовжувати навчання:
- Діти носять в школу ліхтарики, павербанки й акумуляторні лампи
- Батьки купують в клас кемпінгові світильники, зарядні станції, настільні лампи з акумуляторами
- У школі є зарядні станції екофлоу
- Вчителі уроків не проводять, а матеріал дають на самоопрацювання
За словами міністра освіти Оксена Лісового, питання забезпечення закладів освіти матеріально-технічними засобами мають розвʼязувати органи місцевого самоврядування.
«У нас близько 30% закладів освіти забезпечені генерацією, але вона різна. Є доволі потужна, яка дозволяє закладу освіти працювати загалом, а є слабкі, коли може працювати лише пункт незламності, який розміщений у школі», – сказав він.
Рішення про використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі ухвалює педагогічна рада закладу освіти до початку навчального року або упродовж навчального року, якщо виникли обставини, що потребують організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання.
12 грудня
Як проходитиме сертифікація вчителів у 2025 році?
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
Найближчим часом в Україні розпочнеться реєстрація для проходження сертифікації педагогічних працівників у 2025 році. Однак потенційні учасники вже зараз можуть почати підготовку до незалежного тестування фахових знань і вмінь.
У 2025 році стати учасником сертифікації вчителів зможуть наступні категорії:
- вчителі початкових класів;
- вчителі української мови та літератури;
- вчителі математики;
- вчителі історії та громадянської освіти.
Зокрема наступного року будуть проведені сертифікаційні процедури для нової категорії педагогів — учителів іноземної мови (насамперед англійської).
Для того, щоб підготуватися до проходження незалежного тестування, потрібно ознайомитися з програмами тестування та загальними характеристиками сертифікаційних робіт.
Зі свого боку Український центр оцінювання якості освіти вже опублікував загальні характеристики тестів незалежного тестування фахових знань та вмінь, де визначено розподіл завдань відповідно до розділів / підрозділів перелічених попередньо програм, і схеми нарахування балів за виконання тестових завдань.
Нагадаємо, що як і раніше для виконання завдань незалежного тестування вчителі всіх категорій матимуть 180 хвилин. Проте кількість і форми завдань, а також максимальна кількість балів, яку може набрати учасник / учасниця, виконавши всі завдання тесту, різняться в сертифікаційних роботах для різних категорій учителів.
Як виглядатимуть завдання для вчителів:
- Тест для вчителів початкових класів міститиме 85 завдань двох форм: з вибором однієї правильної відповіді (80 завдань) та відкритої форми з короткою відповіддю (5 завдань). Максимальна кількість балів, яку може набрати учасник / учасниця, правильно виконавши всі завдання тесту, — 90.
- Тест для вчителів української мови та літератури також міститиме 85 завдань двох форм: з вибором однієї правильної відповіді (75 завдань) та на встановлення відповідності (10 завдань). Максимальна кількість балів — 115.
- Тест для вчителів математики міститиме 70 завдань трьох форм: з вибором однієї правильної відповіді (57 завдань), на встановлення відповідності (3 завдання) та відкритої форми з короткою відповіддю (10 завдань). Максимальна кількість балів — 86.
- Тест для вчителів історії міститиме 80 завдань чотирьох форм: з вибором однієї правильної відповіді (69 завдань), на встановлення відповідності (4 завдання), на встановлення правильної послідовності (4 завдання) та з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді (3 завдання). Максимальна кількість балів — 106.
Окрім того, МОН збільшило коло педагогів, які можуть проходить сертифікацію, а також визначило їх граничну кількість у 2025 році. Таким чином, не більше 1500 вчителів початкових класів, не більше ніж 1000 осіб для кожної категорії з української мови і літератури та математики, не більше 500 вчителів англійської мови.
Реєстрація для участі в процедурах сертифікації для вчителів усіх зазначених категорій триватиме з 23 грудня 2024 року до 09 січня 2025 року й відбуватиметься у два етапи:
- з 23 грудня до 06 січня — у межах граничної кількості, визначеної для кожного регіону;
- з 7 до 9 січня — у межах загальної граничної кількості, визначеної наказом для кожної категорії.
За матеріалами УЦОЯО
12 грудня
Вчителі повинні будуть надавати довідки про несудимість
Перевірки та інституційний аудит: яка різниця
В Україні можуть найближчим часом впровадити надання довідок про несудимість для всіх працівників закладів освіти. Це має покращити безпеку дітей від потенційно небезпечних осіб.
Таку тезу зазначила освітній омбудсмен Надія Лещик під обговорення пріоритетів своєї діяльності.
«Пропонувала і буду наполягати далі на тому, щоб цей пункт (законопроєкт від 2 вересня 2024 року №11543) був застосований не лише до охоронців, а до всіх без винятку працівників закладу освіти. Тож буду висувати відповідну пропозицію до цього законопроєкту під час підготовки до другого читання», — акцентувала очільниця Офісу освітнього омбудсмена.
Як вона зауважила, таку довідку про несудимість можна легко та швидко отримати в застосунку Дія.
За інформацією Освіторії
12 грудня
В Україні збільшать розмір штрафу за скоєння булінгу
Про Держстандарт профільної середньої освіти
У листопаді 2024 року новою очільницею Служби освітнього омбудсмена стала Надія Лещик. Нещодавно вона поділилася своїми планами діяльності та змінами, які очікують на сферу освіти.
Одним із пріоритетів своєї діяльності омбудсмен назвала покращення механізмів захисту дітей від булінгу в закладах освіти. А також вона визначила суворіше покарання за скоєння булінгу.
Серед нинішніх недоліків у системі захисту дітей освітній омбудсмен виокремила вчителів, яких суд визнав винними у вчиненні булінгу. Але вони продовжують працювати, сплативши невеликий штраф, і можуть працевлаштуватися до іншого закладу освіти.
Важливо, що булінг — повторюване явище. Це означає, що вчитель неодноразово цькував дитину і може продовжити цькувати її або інших дітей.
«На мою думку та на думку інших законодавців, такий учитель має бути відсторонений від педагогічної діяльності на певний період», — зауважила Надія Лещик.
Як проаналізували в Офісі освітнього омбудсмена, більшість випадків не отримують судового вироку. Відповідно до аналізу судових рішень про булінг та статистики Державної судової адміністрації України:
- 45% звернень отримують вирок,
- 55% — залишаються без судового реагування через сплив строків накладення адміністративного стягнення (лише три місяці) та неналежне оформлення документів, зокрема нестачу доказів. Адвокати булерів активно цим користуються, затягуючи процес.
Для цього посадовиця закликає до збільшення терміну розгляду справи до року. Адже три місяці мало, щоб суд встигав розглядати справу та виносити рішення.
Ще однією важливою зміною має стати суттєве збільшення штрафів за булінг. Нині сума штрафу становить 850 — 1700 гривень — це невелика сума, яка не усіх змушує замислитись над змінами підходів у вихованні дитини.
За словами Надії Лещик, уже розроблено законопроєкт нового кодексу про адміністративні правопорушення. Там є пропозиція суттєво підвищити штрафи, зокрема і за булінг.
«Моя особиста думка: дієвий штраф за булінг — від 10 000 грн. Така сума змусить серйозно замислитись і стане пересторогою для учасників освітнього процесу», — акцентувала очільниця Офісу освітнього омбудсмена.
Інші пріоритети у роботі освітнього омбудсмена:
- Розробити механізм недопуску осіб, що здійснюють колабораційну діяльність, до роботи в закладах освіти України;
- Впровадити довідки про несудимість для всіх без винятку працівників у закладі освіти;
- Вдосконалювати освітнє законодавство, виявляти та усувати прогалини;
- Підтримувати дітей з особливими освітніми потребами;
- Регламентувати взаємодію батьків з учителями;
- Провадити правопросвітницьку роботу;
- Допомагати молоді краще розуміти свої права.
За матеріалами Освіторії
12 грудня
МОН опублікувало рекомендації щодо атестації педагогів у 2024-2025 н.р.
Маємо рекомендації від Міністерства освіти — як за оновленим Положенням про атестацію педагогічних працівників провести її у 2024/2025 навчальному році. Ознайомтеся із ними, якщо ви керівник закладу освіти чи педагог.
У документі є відповіді на запитання:
- Щодо строку повноважень атестаційної комісії
- Щодо створення атестаційної комісії і зміни її складу
- Про атестацію педагогічного працівника філії закладу загальної середньої освіти
- Стосовно документів для проходження атестації
- Щодо присвоєння кваліфікаційних категорій педагогам, які мають освітньо-науковий / освітньо-творчий ступінь вищої освіти, науковий ступінь або вчене звання
- Про особливості присвоєння кваліфікаційних категорій педагогам, які не мають педагогічної освіти, але мають стаж роботи в одній із галузей економіки
Нова редакція Положення про атестацію педагогічних працівників уже набула чинності. Тож організовувати та проводити атестацію у 2024/2025 н. р. потрібно з урахуванням змін і нововведень. Щоб упоратися із цим завданням, завітайте на вебінар.
- Про випадки недотримання послідовності у присвоєнні педагогічного звання або кваліфікаційної категорії
- Щодо збереження педагогічних звань і кваліфікаційних категорій в разі переведення педагога в інший заклад освіти або на іншу посаду в тому ж закладі освіти
Більше про зміни в процедурі атестації, які запровадило нове положення, читайте у наших статтях:
За інформацією МОН
11 грудня
Долучайтеся до громадського обговорення щодо положення про ясла та дитсадок
Освітні цикли — плануємо роботу з дітьми по-новому
У Міністерстві освіти і науки висунули для громадського обговорення проєкт Положення про ясла та дитячий садок. Цей документ розроблено відповідно до доручення Прем’єр-міністра України.
Мета проєкту — підготовка проєктів нормативно-правових актів стосовно дошкільної освіти дітей, необхідних для реалізації Закону України «Про дошкільну освіту».
Ознайомитися зі змістом запропонованого Положення можна в прикріпленому документі.
Свої коментарі, зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту Положення можна надсилати в довільній формі до 25 грудня 2024 року на електронну адресу: [email protected]. Контактна особа для надання консультацій: Нерянова Світлана.
Результати громадського обговорення опублікують на сайті МОН не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.
За матеріалами МОН