5
Травень 2023року
обмінюємося досвідом
провітрювання

Більше свіжого повітря, або Правильно провітрюємо групові осередки

Використайте інструкцію зі статті, щоб організувати правильне провітрювання групових осередків у вашому закладі дошкільної освіти. Адже провітрювати потрібно за будь-якої пори року й погоди, а в спекотні дні — і поготів

Олена Черешнюк , директор закладу дошкільної освіти № 30, Вінниця
Оксана Артоуз , вихователь-методист закладу дошкільної освіти № 30, Вінниця
Ольга Серебреннікова , сестра медична старша закладу дошкільної освіти № 30, Вінниця

Оптимальний мікроклімат у закладі дошкільної освіти (далі — заклад) — один із найважливіших складників належного санітарно-гігієнічного стану. І саме провітрювання сприяє оптимальному мікроклімату в групових осередках (далі — приміщення).

Для того щоб забезпечити теплову ефективність, заклади мають установити централізовану систему теплопостачання або безпечну автономну систему теплопостачання. Так скеровує п. 7 розд. 5 Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого МОЗ від 24 березня 2016 року № 234 (далі — Санітарний регламент).

Розрізняємо провітрювання природне та штучне. Природне — коли тяга повітря відбувається через різницю температур повітря. Штучне — тягу здійснюють вентилятори за допомогою нагнітання свіжого повітря або відсмоктування забрудненого. Також провітрювання можна здійснювати комбінованим шляхом. У закладі можемо використовувати обидва види провітрювань.

Основні настанови

На перший погляд, провітрювати приміщення в закладі — просте завдання. Але маємо дотримувати обов’язкових правил.

Провітрювати після занять

Якщо завершилися заняття в груповій кімнаті, у музичній або спортивній залі — одразу провітрюємо.

Стежити за тривалістю

Тривалість залежить від температури зовнішнього повітря, напрямку вітру та ефективності роботи опалювальної системи. Візьміть за правило: що нижча температура повітря ззовні та що сильніший вітер, то коротшим має бути час провітрювання. Ефективне — наскрізне, або кутове провітрювання. Його варто проводити кожні 1,5—2 год тривалістю не менше 10 хв. У спальнях наскрізне провітрювання потрібно здійснювати до та після сну дітей.

Провітрювання, за якого відчиняємо двері до іншої кімнати, — це не провітрювання. Для того щоб відпрацьоване повітря вийшло назовні, потрібно забезпечити йому доступ за межі будівлі. Виняток — приміщення, у яких немає вікон узагалі, наприклад, роздягальні. Ці приміщення маємо провітрювати через відчинені вікна прилеглих кімнат — створювати наскрізне провітрювання.

Чисте повітря впливає як на організм людини, так і на стан приміщення. У герметичних приміщеннях без доступу свіжого повітря виникає нездоровий міроклімат  — сприятливе середовище для появи плісняви та розвитку патогенних бактерій і грибків

У холодну пору року провітрювання треба закінчити не пізніше ніж за 30 хв до приходу дітей із занять або з прогулянки та за 30 хв до сну. Під час сну можна забезпечити доступ свіжого повітря з однієї сторони приміщення, але за 30 хв до підйому дітей його треба припинити.

У теплу пору року в приміщеннях із постійним перебуванням дітей забезпечуємо широкий доступ свіжого повітря через однобічну аерацію приміщень у присутності дітей. Денний і нічний сон відбувається при відкритих вікнах, фрамугах, кватирках — за умови відсутності протягів.

Уникати провітрювання через туалетні кімнати

Таке провітрювання заборонено. Керуємося п. 2 розд. 6 Санітарного регламенту.

Стежити, щоб двері між приміщеннями з різними температурними режимами не залишалися відчиненими

Не залишаємо двері навстіж між приміщенням та теплим переходом.

Здійснюємо провітрювання за допомогою відчинених навстіж вікон.

Провітрювати за будь-якої погоди

Дощ — не причина, щоб відмовити в доступі свіжого повітря. Протягом дня тепле повітря всередині приміщення так насичується вологою, що навіть у сильний дощ його ліпше замінити на більш насичене киснем сухе вуличне повітря.

Використовувати прилади для контролю

Для того щоб контролювати температуру повітря, користуємося кімнатними термометрами. Їх треба розмістити в кожному приміщенні, де перебувають діти, на висоті 0,8—1,2 м від підлоги залежно від зросту дітей (п. 1 розд. 6 Санітарного регламенту).

Для контролю відносної вологості повітря використовуємо гігрометри. Відносна вологість повітря в приміщеннях, де перебувають діти, має бути в межах 40—60% (п. 4 розд. 6 Санітарного регламенту).

Відповідно до вимог Санітарного регламенту засновник (власник) організовує лабораторний контроль показників мікроклімату — температури й вологості повітря — у закладі. Такий контро­ль потрібно проводити не рідше двох разів на рік.

ДО ВІДОМА

Кондиціонери та зволожувачі повітря — під пильною увагою

У закладі можемо використовувати сучасні методи регулювання мікроклімату — кондиціонери та зволожувачі повітря. Установлювати системи, що впливають на мікроклімат приміщення, потрібно за письмової згоди батьків (опікунів). Необхідно вчасно проводити сервісне обслуговування цих систем, замінювати витратні матеріали. Якщо рівень захворюваності дітей у закладі підвищиться через роботу кондиціонера або зволожувача повітря, експлуатацію цих систем варто припинити негайно

Температура повітря

Оптимальна температура повітря в приміщеннях закладу має становити +19…+23 °C. Про це йдеться у п. 1 розд. 6 Санітарного регламенту. Після короткочасних провітрювань допустимо знизити температуру повітря до +19 °С для дітей віком 4—5 років і до +18 °С для дітей віком 5—7 років.

Оптимальна температура повітря має становити:

  • у приміщеннях басейну — +29…+30 °С;
  • у залах для занять музикою та фізичною культурою — +18…+19 °С;
  • у теплих переходах — не менше +15 °С;
  • у приміщеннях, що займають кутове положення або знаходяться в торці будівлі — не менше +21 °С.

Такі показники температури повітря потрібно підтримувати протягом року — як узимку, так і влітку або в міжсезоння.

Контроль

Поділимося власним досвідом роботи. Для працівників нашого закладу старша медична сестра розробила «Годинник провітрювання приміщень у закладі» (табл.). У ньому ми врахували всі вимоги Санітарного регламенту.

Годинник провітрювання приміщень у закладі
Приміщення Критерії Холодна пора року Тепла пора року
Групове приміщення, роздягальня Оптимальна температура повітря в приміщенні +19…+23 °С +19…+23 °С
Відносна вологість повітря 40—60% 40—60%
Інтервал часу між провітрюваннями 1,5—2 год 1,5—2 год
Тривалість провітрювання Не менше 10 хв1 Доступ свіжого повітря через однобічну аерацію в присутності дітей
Вид провітрювання Наскрізне або кутове2
Туалетна кімната3 Оптимальна температура повітря в приміщенні +19…+23 °С +19…+23 °С
Відносна вологість повітря 40—60% 40—60%
Інтервал часу між провітрюваннями 1,5—2 год 1,5—2 год
Тривалість провітрювання Не менше 10 хв4 Доступ свіжого повітря через однобічну аерацію у присутності дітей
Вид провітрювання Наскрізне або кутове2
Спальня Оптимальна температура повітря в приміщенні +19…+23 °С +19…+23 °С
Відносна вологість повітря 40—60% 40—60%
Інтервал часу між провітрюваннями До та після сну дітей Сон за відчинених вікон, фрамуг, кватирок5
Вид провітрювання Наскрізне або кутове2
Тривалість провітрювання Не менше 10 хв6
1 Провітрювання потрібно закінчити не пізніше ніж за 30 хв до приходу дітей із занять/прогулянки. — Прим. ред. 
2 За відсутності дітей. — Прим. ред. 
3 Заборонено провітрювати приміщення через туалетні кімнати. — Прим. ред. 
4 Провітрювання потрібно закінчити не пізніше ніж за 30 хв до приходу дітей. — Прим. ред. 
5Якщо немає протягів. — Прим. ред. 
6 Провітрювання потрібно закінчити не пізніше ніж за 30 хв до сну. — Прим. ред.

Неправильне провітрювання може більше зашкодити, ніж принести користі. Часто недостатня циркуляція повітря всередині приміщення викликає сонливість, головний біль, утому. Тоді очікуваного ефекту — свіжого чистого повітря, вологості повітря, бадьорого самопочуття — можемо й не відчути. Тож провітрюймо правильно!

Як протидіяти втомі: підказки на щодень
№ 5, 2023
Як облаштувати медичний куточок в укритті