8
Серпень 2023року
консультуємося в експертів
молодий спеціаліст

Адаптація молодого спеціаліста — медичної сестри закладу дошкільної освіти

У статті — поради, як подолати труднощі на початковому етапі роботи. Часто на новому місці в медичних сестер закладів дошкільної освіти виникають проблеми з адаптацією. Наш експерт допоможе її полегшити

Інна Кондратець , старший викладач кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету ім. Бориса Грінченка, канд. пед. наук

Терміном «адаптація» позначаємо зміни, що відбуваються з людиною в нових життєвих умовах, а також результат цих змін. У статті говоримо про те, як відбувається адаптація медичної сестри в закладі дошкільної освіти (далі — заклад).

Професійна адаптація та її складові

Професійна адаптація — процес, за якого молодого спеціаліста залучаємо до трудової діяльності. Цей процес має дві складові:

  • власне професійна — звикання до змісту професійної діяльності в конкретних умовах праці;
  • соціально-психологічна — звикання до нового соціального оточення.

Ці дві складові професійної адаптації в трудовій діяльності тісно взаємопов’язані та взаємозумовлені.

Під час професійної адаптації в молодого спеціаліста формуються:

  • гнучка соціально-професійна позиція в системі формальних і неформальних взаємин у трудовому колективі;
  • оптимальні соціальні, соціально-психологічні, психофізіологічні характеристики;
  • відповідність вимогам професії.

Під час професійної адаптації молодий спеціаліст оволодіває майстерністю застосовувати професійні знання, уміння та навички в конкретних робочих ситуаціях. Це процес, коли встановлюється й зберігається динамічна рівновага в системі «людина — професійна діяльність».

Адаптація — психологічний засіб захисту особистості, що сприяє послабленню та усуненню внутрішнього напруження й тривожності, що виникають під час взаємодії з іншими людьми та виконання професійних обов’язків.

Соціально-психологічна адаптація відбувається під час:

  • соціального чи територіального переміщення;
  • зміни соціальних умов.

Увесь період адаптації молодого спеціаліста можемо поділити на три етапи (табл. 1).

Таблиця 1

Етапи адаптації молодого спеціаліста
ЕтапиДіяльність
Перший
  • Ознайомлення з вимогами професії
  • Початок самостійної професійної діяльності
  • Зіставлення власного рівня готовності до роботи з вимогами закладу
Другий
  • Подолання складнощів професійної діяльності
  • Початок формування професійної майстерності
Третій
  • Високий рівень самостійності
  • Творчий підхід до професійної діяльності

Адаптація молодого спеціаліста залежить від професійного середовища, специфіки закладу.

Важливий аспект адаптації молодого спеціаліста — стан його психічного здоров’я, за якого відсутні хворобливі психічні прояви. Це забезпечує адекватну умовам дійсності регуляцію поведінки та діяльності.

Психічне здоров’я — це не лише відсутність психічного розладу, а й стан душевного благополуччя. За такого стану молодий спеціаліст може реалізувати свій особистісний потенціал, подолати звичайні життєві стреси, продуктивно та плідно працювати.

Особливості адаптації медичної сестри

Адаптація медичних сестер потребує особливої уваги. Від рівня їхніх фахових знань і навичок залежить здоров’я дітей та працівників закладу.

Професійна адаптація медичної сестри закладу полягає у пристосуванні:

  • до змісту та умов діяльності;
  • до взаємин із керівництвом, працівниками закладу, дітьми та їхніми батьками.

Молодий спеціаліст — 

особа, що закінчила навчання у вищому або середньому спеціальному навчальному закладі та отримала диплом про освіту

За професійної адаптації відбувається включення молодого спеціаліста в колектив. Розвивається мотивація, з’являються професійні знання, формуються професійні уміння й навички. Відбувається адаптивний цикл, який складається з певних структурних компонентів. Характеристика цих компонентів — у Таблиці 2.

Таблиця 2

Характеристика компонентів адаптивного циклу
КомпонентХарактеристика
ЕнергетичнийВиявляє ресурсні можливості організму, їхню спроможність забезпечити функціонування основних систем організму за підвищення енерговитрат. Відображає рівень адаптування: самооцінку; співвідношення самопочуття, активності та настрою; стан нервово-психічного напруження
СередовищнийВідображає відносини людини із зовнішньо-предметними умовами, що її оточують
СоціальнийВідображає входження людини в нове соціальне середовище, яке характеризується ступенем прийняття людиною норм та правил життя в новій соціальній спільності та сприймання людини соціальним оточенням
ОсобистіснийПоказує загальний результат адаптації, за якого людина: відчуває психологічний комфорт від ситуацій свого життя; приймає ці ситуації як конструктивно значущі, що відкривають перспективи розвитку

Під час адаптації медичних сестер можуть виникнути такі проблеми:

  • ускладнення формування окремих структурних компонентів адаптивного циклу;
  • професійні «білі плями», тобто відсутність певних професійних знань, умінь та навичок;
  • проблеми налагодження взаємин із адміністрацією закладу, працівниками та батьками дітей;
  • нездатність до конструктивної взаємодії з колегами.

Розв’язати ці проблеми можна за допомогою рефлексивного аналізу умов і соціальних груп, у яких відбувається адаптація. У своїй професійній діяльності медична сестра адаптується до різних соціально-педагогічних умов та перебуває під впливом певних соціальних груп (табл. 3).

Таблиця 3

Соціальні групи, під впливом яких перебуває медична сестра
Соціальна групаХарактеристика
Адміністрація закладу Дбає, щоб молоді спеціалісти працювали старанно, максимально розкривали й реалізовували свій потенціал. Стежить, щоб діяльність медичної сестри відповідала загальнолюдським нормам та установчим вимогам
Працівники харчоблокуБезпосередньо залежать від рівня компетентності медичної сестри
Вихователі Несуть відповідальність за здоров’я дітей, покладаються на знання, уміння та поради медичної сестри
Інші працівники колективуЗацікавлені, щоб медична сестра була грамотним спеціалістом, звертаються до неї по фахову консультацію або рекомендаціїї з питань здоров’я
БатькиВимагають підвищеної уваги до їхньої дитини
ДітиПотребують любові та лагідного до себе ставлення

Важливу роль під час адаптації медичної сестри відіграють показники сформованої адаптованості.

Показники адаптованості медичної сестри

У адаптованого молодого спеціаліста з’являється задоволеність роботою в колективі, почуття самосвідомості, колективізму, відповідальності й впевненості в досягненні своїх цілей саме в цьому закладі. Такий стан сприяє створенню в колективі атмосфери довіри, свободи дій і розквіту творчих сил молодого спеціаліста. Неадаптованість супроводжується порушенням міжособистісних взаємин, спричиняє напруження, що негативно впливає на мікроклімат колективу. Це може змусити молодого спеціаліста шукати новий колектив, у якому він міг би працювати.

Показники соціально-психологічної адаптованості:

  • ступінь входження особистості в систему внутрішньогрупових взаємин;
  • формування моделей мислення та поведінки, які відображають систему цінностей, норм колективу;
  • набуття, закріплення й розвиток умінь, навичок міжособистісного спілкування в колективі.

Об’єктивні показники соціально-психологічної адаптованості молодого спеціаліста — це рівень спілкування, система комунікацій, традиції, норми, статус особистості в колективі.

Суб’єктивні показники такої адаптованості — це почуття єдності з колективом, корисність для нього, прийняття ціннісних орієнтирів колективу в цілому.

Успішна адаптація медичної сестри в закладі відбувається завдяки таким умінням:

  • співпрацювати з адміністрацією, вихователями, іншими працівниками колективу, дітьми та їхніми батьками;
  • визначати конкретні професійні завдання;
  • враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей і дорослих, соціально-психологічні особливості колективу;
  • вивчати особливості дитячого колективу й особистість кожної дитини з метою діагностики й проєктування їхнього розвитку і здоров’я;
  • здійснювати поточне й перспективне планування власної діяльності;
  • вести санітарно-просвітницьку роботу;
  • аналізувати власну діяльність —
    • рефлексувати;
    • коригувати роботу;
    • оцінювати якість своєї роботи і власні досягнення;
    • бачити помилки і знаходити шляхи їх усунення;
    • осмислювати свій досвід;
    • самовдосконалюватися.

Рівень адаптації молодого спеціаліста визначаємо за характером труднощів у виконанні професійних завдань, ступенем задоволеності роботою, якістю роботи, взаєминами з дітьми та дорослими, зниженням рівня тривожності, домінуванням позитивних емоцій, впевненістю у власних силах.

Отже, рівень адаптації медичної сестри свідчить про ступінь її активності в колективі закладу, різнобічність її діяльності, значення цієї діяльності для неї самої та колективу. Адаптація — процес, за якого виробляється певний режим професійної діяльності особистості; усі духовні та фізичні сили спрямовані та витрачаються на виконання основних завдань, на власну професійну діяльність.

НА ЗАМІТКУ

Пристосування до колективу

У процесі пристосування молодого спеціаліста до колективу виділяємо три стадії:

• ознайомлення з новою ситуацією — знайомство з цілями й завданнями колективу; 

• пристосування до ситуації — працівник визнає головні елементи нової системи цінностей; 

• асиміляція — повне пристосування до колективу та засвоєння його установок

Як загартовувати дітей сонцем
№ 8, 2023
Як молодому спеціалісту швидше адаптуватися в новому колективі