1
Січень 2024року
говоримо про важливе
бійка між дітьми

Бійка між дітьми в дитсадку: алгоритм дій за трьох ситуацій

У статті — про те, як діяти в разі бійки між дітьми. Якщо медична сестра закладу дошкільної освіти стала свідком бійки, то має заспокоїти й розборонити забіяк. Так діти, учасники конфлікту, уникнуть фізичного травмування

Підготувала редакція журналу «Медична сестра дошкільного закладу»

Із бійками між дітьми стикаються навіть досвідчені працівники закладу дошкільної освіти. Дошкільники й дошкільниці часто вирішують міжособистісні конфлікти за допомогою фізичної сили. Варто знати, як діяти в таких ситуаціях — як розборонити дітей, що б’ються, водночас не завдати їм шкоди і не потрапити під кримінальну відповідальність. Скористайтеся алгоритмом дій у трьох типових ситуаціях. Поясніть і покажіть, як надати домедичну допомогу дитині.

Часті причини бійки та позиція дорослого

Однакових дітей немає, усі вони — зі своїми характером, вдачею, звичками. І коли діти починають взаємодіяти між собою в одному колективі, може виникнути хаос. Завдання дорослого — скерувати енергію дітей у потрібне русло, сформувати правильну модель поведінки в суспільстві, не використовувати насильства й не порушувати прав дитини.

Дорослий має помічати прояви агресії та неадекватні реакції в дитини. Якщо дитина не має порушення розвитку, її агресія — психологічний захист від фрустраційних чинників. Завдання вихователя або іншого працівника закладу — не ігнорувати початок та розвиток нападу агресії, а знайти можливість усунути її, допомогти дитині. Якою б неслухняною не була дитина, які б вчинки вона не робила, вихователь не повинен карати її фізично, застосовувати методи, що принижують гідність дитини, обмежують її права.

Поведінка дорослого в трьох критичних ситуаціях

Використовуйте алгоритм дій, щоб вирішити три типові ситуації:

  • коли діти б’ються через іграшки;
  • коли дошкільники б’ються, щоб привернути увагу;
  • коли дитина має схильність до агресивної поведінки.

Діти бються через іграшки. Часто виникають ситуації, коли дитина хоче гратися з іграшкою тут і зараз. І не важливо, що цією іграшкою вже грається одногрупник чи одногрупниця. Інший варіант: дитина принесла нову іграшку, якої немає в інших дітей.

Дії вихователя або іншого працівника закладу

1. Заберіть іграшку, скажіть: «Іграшка покарана за те, що посварила вас».

2. Розведіть дітей подалі один від одного, запропонуйте іншу діяльність.

3. Програйте ситуацію за допомогою персонажів, коли діти заспокояться. Не порівнюйте персонажів із дітьми, що посварилися. Покажіть у грі правильний приклад.

4. Навчіть дітей питати одне в одного: «Можна в тебе взяти іграшку?» Поясніть, що кожен має право відповісти «ні». Введіть для всіх правило: «Якщо дозволили — брати можна, не дозволили — не можна».

5. Порадьте батькам не давати дітям дорогі або незвичайні іграшки.

Діти бються, щоб привернути увагу чи відновити справедливість. Дитина починає зганяти образу на однолітках або фізично слабших дітях, якщо дорослі байдужі до дитини, приділяють їй мало часу, із будь-якого приводу критикують, роблять зауваження. Бійками дитина хоче привернути до себе увагу вихователя. Інша причина агресивної поведінки — дитина відрізняється від інших дітей, її ігнорують або кривдять одногрупники чи одногрупниці. Це може бути, наприклад, через дефект мовлення, через окуляри, які носить дитина. Бійкою вона намагається переконати однолітків прийняти її до колективу.

Фрустрація (від латинського слова frustratio — розлад планів, знищення задумів) — психічний стан, який виникає в ситуації, що травмує; реальної або передбачуваної неможливості задовольнити свої потреби; невідповідності бажань наявним можливостям

Дії вихователя або іншого працівника закладу

1. Відверніть увагу дітей несподіваною фразою, наприклад: «Погляньте, пташка за вікном».

2. Встаньте між дітьми, потім сядьте на рівні їхніх очей, візьміть дітей за руки, розведіть по різні боки від себе. Не відпускайте рук, доки емоційний стан дітей не стабілізується.

3. З’ясуйте причину сварки.

4. Не приймайте жодну із сторін.

5. Не карайте дітей за бійку та не кажіть, що вони покарані.

6. Не оцінюйте дитину словами «Ти поганий». Оцініть поведінку фразою: «Ти вчинив погано, ти вдарив Андрія — йому боляче».

7. Дайте кожній дитині висловитися, запитайте: «Що ти зараз відчуваєш?», «На що ти злишся?».

8. Запропонуйте дітям, коли вони заспокояться, конкретний вид діяльності, але в різних підгрупах. Поясніть, що якщо забіяки не можуть домовитися, отже, гратимуться окремо.

9. Поговоріть із батьками кожного учасника бійки, але за відсутності дітей. Розкажіть про причину конфлікту. Запропонуйте консультацію психолога, якщо дитина виявляє агресію систематично.


Агресивні діти. У кожній групі зустрічається дитина з ознаками агресивної поведінки. Вона нападає на інших дітей, обзиває і б’є їх, відбирає та ламає іграшки, навмисно вживає грубі висловлювання. Таку дитину батьки інших дітей часто вимагають перевести в іншу групу. Вихователю не завжди зрозуміло, чого досягає забіяка й чому поводиться так. Водночас дитина знає, що чинить неправильно. Часта причина такої поведінки — спроба заявити про своє «я», протест проти дій дорослих.

Дії вихователя або іншого працівника закладу

1. Звертайте увагу на ознаки агресії: недружні погляди, бурмотіння під ніс, стислі кулаки.

2. Не кричіть на дитину, яка почала бійку, не відповідайте агресією на агресію.

3. Відведіть руку дитини або візьміть її за плечі. Різко, але спокійно скажіть: «Не можна битися!».

4. Опустіться на один рівень із дитиною, обійміть її.

5. Запропонуйте дитині вправу «Випустити пару»: потупцяти ногами, побити спеціальну подушку, зім’яти або розірвати аркуш паперу, намалювати свою злість.

6. Розмовляйте з дитиною, коли вона в стабільному емоційному стані. Постарайтеся викликати в забіяки доброзичливі почуття до іншої дитини за допомогою фраз на кшталт «Невже тобі не шкода інших дітей?». Скеруйте дитину до розуміння причин своєї поведінки та її наслідків: «Ти вдарив Юрка тому, що...», «Поліна не захоче з тобою дружити, якщо ти її ображатимеш».

7. Перебувайте поруч із дитиною, доки вона не заспокоїться. Запропонуйте відповідальне доручення. Наприклад, допомогти вам розкласти альбоми для малювання.

8. Поговоріть із батьками агресивної дитини. Розкажіть про те, що сталося, запропонуйте консультацію психолога.

Поясніть, що робити в разі травмування дитини під час бійки

Якщо дитина отримала травму внаслідок конфлікту або бійки, вихователь має негайно повідомити директора закладу дошкільної освіти або іншу уповноважену особу. Директор або інша уповноважена особа має діяти відповідно до алгоритму.

Дії директора або іншої уповноваженої особи

1. Показати дитину медсестрі.

2. Викликати швидку допомогу за необхідності.

3. Повідомити про те, що сталося, батькам або законним представникам дитини.

4. Супроводити дитину до медичної установи, якщо лікарі швидкої допомоги вкажуть на необхідність екстреної госпіталізації дитини, а батьки ще не приїхали.

5. Зафіксувати події для розслідування: визначити учасників інциденту та свідків серед дітей, опитати працівників письмово.

6. Повідомити про те, що сталося, батькам дітей, які теж брали участь у бійці.

7. Організувати розслідування того, що сталося.

Під час бійок діти найчастіше зазнають саден і порізів, переломів і носових кровотеч. Працівники закладу дошкільної освіти зобов’язані надати дитині домедичну допомогу.

Маємо пам’ятати: поведінка забіяки — меседж дорослим: «Я не справляюся!». Тож завдяки правильному алгоритму зі статті зможете вчасно попередити конфлікт, заспокоїти дітей — учасників бійки, та налагодити з ними дієву комунікацію.