Веселі тренування для правильної постави
Інструктор з фізкультури ділиться досвідом, як із колегами проводить профілактику порушень постави в дітей за допомогою творчих комплексів вправ. Порушення постави можуть спричинити розвиток різних патологій, тож важливо вчасно здійснювати профілактику
Із кожним роком у дітей дошкільного віку лікарі дедалі частіше діагностують порушення постави. І, як засвідчують дані українських інститутів вертебрології та реабілітації, у 90% випадків ці порушення набуті, а не вроджені. Серед основних чинників, що спричиняють порушення постави в дітей, медики називають розвиток цивілізації. Адже сучасні діти ведуть переважно малорухливий спосіб життя, постійно ходять по твердій рівній поверхні, часто носять незручне взуття зі штучних матеріалів. Ну й головне — проводять багато часу в статичних позах за іграми в ґаджетах.
Набуті порушення постави можна корегувати, якщо вчасно розпочати відповідну роботу. Проте ліпше систематично проводити профілактику порушень постави в дітей, починаючи з раннього віку. Саме таку профілактичну роботу ми організували в нашому дитячому садку.
Які завдання розв’язуємо
Формування правильної постави — складний процес, який починається в ранньому віці. Правильна постава прикрашає людину, дає змогу оволодівати складними руховими навичками. Одна з умов формування правильної постави — гармонійний фізичний розвиток дитини. Тому в нашому дитячому садку інструктор з фізкультури разом із вихователями дбають про організацію оптимального рухового режиму дітей усіх вікових груп.
Фізкультурно-оздоровлювальну роботу спрямовуємо на розв’язання комплексних завдань, як-от:
- виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я як до найвищої цінності;
- формувати правильну поставу та навчати зберігати її;
- зміцнювати й загартовувати організм;
- формувати навички здорового способу життя;
- вправлятися в різних видах рухів, розвивати фізичні якості.
Наші діти опановують рухові уміння й навички як самостійно, так і під керівництвом вихователя та інструктора з фізкультури.
Як виявляємо порушення постави
Для того щоб стежити за станом здоров’я та фізичним розвитком дітей, інструктор з фізкультури, медсестра та вихователі тричі на рік оцінюють індивідуальні антропометричні показники дітей. Зокрема, визначаємо довжину тіла дитини — зріст, масу тіла — вагу, окружність грудної клітки. І, звісно, звертаємо увагу на основні показники правильної постави дитини (рис.).
![]() |
Основні показники правильної постави |
Визначити, чи правильна в дитини постава, також допомагає тест. Пропонуємо дитині стати спиною до рівної стіни, рівномірно розподілити вагу на обидві ноги. Тіло має торкатися стіни: п’ятами, литками, сідницями, лопатками, потилицею. У ділянці поперекового згину та шийного відділу хребта відстань від тіла до стіни не має перевищувати 3 см. Якщо дитина не може зайняти таку позицію біля стіни або вигини більші чи менші, — постава має відхилення.

За результатами огляду та показниками антропометричних вимірювань вихователі вікових груп заповнюють «Листок здоров’я», а інструктор з фізкультури вносить показники в діагностичну картку кожної дитини і планує фізкультурно-оздоровлювальну роботу з дітьми, зокрема й щодо профілактики та корекції в них порушень постави.
Як організовуємо роботу з дітьми
Під час організації діяльності дітей за фізкультурно-оздоровлювальним напрямом дотримуємося принципу послідовності та систематичності. Передусім формуємо в дітей уявлення про правильну поставу та вміння утримувати її в статичному положенні: голову тримаємо прямо, плечі симетрично відведені назад, живіт підтягнутий, ноги прямі, п’ятки разом, носки симетрично розведені під кутом приблизно 30°. Після того, як діти навчаться відрізняти правильну поставу від неправильної, проводимо з ними ігри, спрямовані на засвоєння правильного положення тіла при ходьбі.
Для того щоб запобігати формуванню відхилень у розвитку опорно-рухового апарату, ми упорядкували добірку вправ «Веселий зоопарк». У ній об’єднані вправи на зміцнення м’язового корсета, для профілактики плоскостопості, розвитку гнучкості, удосконалення координації рухів. А щоб дітям було цікавіше виконувати вправи, кожній із них ми дали назву і об’єднали в тематичні блоки. Приклади вправ до тематичного блоку «Веселий зоопарк» подано в Додатку 1.

Додаток 1
Приклади вправ тематичного блоку «Веселий зоопарк»

Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати
Із вправ кожного тематичного блоку складаємо комплекси. Комплекс вправ змінюємо двічі на місяць, що урізноманітнює заняття, робить їх цікавішими.

Коли діти засвоюють техніку виконання вправ, включаємо їх у ранкову гімнастику, гімнастику після сну, фізкультхвилинки та фізкультурні паузи. Приклад фізкультхвилинки за віршем Людмили Савчук «Ходить бусол по воді» із вправами «Веселого тренінгу» подано в Додатку 2.
Під час організації роботи з профілактики порушень постави дітей важливо, щоб вибраний комплекс відповідав поставленій меті та не шкодив дитині. Тому інструктор з фізкультури та педагоги під час фізкультурно-оздоровлювальної роботи дотримуються правил, зокрема:
- не «тиснути» на дитину — заняття не мають супроводжуватися болем і надмірними зусиллями;
- виконувати вправи обережно — уникати махових рухів і значних навантажень;
- збільшувати навантаження, набирати амплітуду й динаміку рухів поступово;
- чергувати довготривале вертикальне навантаження (положення стоячи) з розвантаженням (положення лежачи).
Головна наша мета — щоб освітній процес був здоров’язбережувальним, здоров’язміцнювальним і здоров’явідновлювальним.
Про що розповідаємо батькам
Усі наші зусилля не дали б бажаних результатів без активної допомоги батьків. Ми систематично проводимо для батьків консультації, дні відкритих дверей, перегляди різних форм роботи з дітьми, семінари-практикуми. Під час таких заходів розповідаємо батькам про важливість правильної постави, розучуємо комплекси вправ, вчимо стежити за поставою дитини під час різних видів діяльності, ознайомлюємо з прийомами перевірки правильності постави.
Також вихователі усіх вікових груп розміщують у батьківських осередках відповідні інформаційні матеріали: буклети, шпаргалки, пам’ятки (див. Додаток 3). Їх зазвичай наповнюємо практичними підказками, як запобігти порушенням постави дитини, прикладами вправ і фізкультхвилинок, рекомендаціями лікарів-ортопедів.
Ми на власному досвіді пересвідчилися, що своєчасне застосування профілактичних засобів, зокрема в умовах дитячого садка, дає змогу знизити ризик виникнення порушень постави серед дітей, а своєчасне виявлення й лікування таких порушень — запобігти неприємним наслідкам.
