Важливі справи медичної сестри на початку нового навчального року
Підказки в статті підготують вас до успішного початку нового навчального року. Зумієте спланувати роботу, виконаєте вчасно та якісно всі завдання, не помилитеся й почуватиметеся впевненими в собі. Перевірки на початку нового навчального року можливі, але ви маєте фору перед інспектором — перевірити заздалегідь, чи все зробили правильно
Коли прийматимете рішення чи організовуватимете роботу за тим чи тим напрямом діяльності, керуйтеся чинними нормативними документами. Відмовка «А я не знав / не знала» не врятує від відповідальності. Для того щоб ви були обізнані, дотримуйте вимог нормативних документів (Додаток 1). Урахуйте рекомендації, які ми склали з урахуванням основних завдань, що визначає Положення про медичний кабінет дошкільного навчального закладу, затверджене наказами МОЗ, МОН від 30.08.2005 № 432/496 (далі — Положення про медичний кабінет).
Санітарно-гігієнічні вимоги
Одне із завдань медичної сестри — контролювати, чи дотримують працівники санітарно-гігієнічних вимог та протиепідемічного режиму (пп. 4.6 п. 4 Положення про медичний кабінет). Для того щоб виконати це завдання, сплануйте свої дії.
1. Складіть план
У плані зазначте перелік об’єктів контролю та періодичність їх контролю. За потреби зазначте перелік питань контролю, спосіб фіксації, спосіб ознайомлення працівників із результатами контролю.
2. Розробіть картки контролю
Для того щоб контролювати, чи дотримують працівники1 закладу дошкільної освіти (далі — заклад) санітарно-гігієнічних вимог та чи якісно прибирають, розробіть картки контролю для таких приміщень закладу:
- цех сирої продукції;
- гарячий цех;
- зона видачі готових страв;
- комора;
- підсобні приміщення;
- овочева камера;
- групові приміщення;
- спортивна зала;
- музична зала;
- укриття.
У кожному приміщенні оберіть об’єкти, що потребують пильної перевірки. Наприклад, поверхні, із якими контактують продукти харчування; посуд, який миють; іграшки, з якими діти граються, інвентар, яким прибирають тощо.
Картки котролю розробіть самостійно або візьміть за основу приклади з журналу «Медична сестра дошкільного закладу»2.
на с. 15, 16.
3. Проведіть навчання для працівників
Нагадайте працівникам перед початком нового навчального року, як ефективно прибирати, належно використовувати й зберігати мийні та дезінфекційні засоби, правильно зберігати інвентар.
Проводьте таке навчання:
- перед тим, як новий працівник приступить до роботи;
- якщо змінили процедуру прибирання.
Організація харчування дітей
Одне із завдань медичної сестри — контроль за організацією та якістю харчування (пп. 4.5 п. 4 Положення про медичний кабінет). Тому контролюйте організацію харчування, зокрема дотримуйте:
- умов та строків зберігання продуктів харчування та їх реалізації;
- технології приготування страв;
- норм харчування.
1. Визначте разом із директором закладу режим харчування дітей
Урахуйте, що режим харчування залежить від режиму роботи закладу. Їжу необхідно видавати дітям у визначений час, чотири-п’ять разів на добу, з інтервалами у 3—4 год.
Для груп, які працюють менше шести годин, організацію харчування, його форми й кратність визначайте за домовленістю з батьками або законними представниками дітей.
Якщо діти перебувають у закладі не більше 4 год, то їх, за бажанням батьків, харчуванням можна не забезпечувати.
За 10,5-годинного й 12-годинного перебування дітей у закладі режим харчування повинен бути триразовим, орієнтовно в таких часових проміжках:
- для дітей раннього віку:
- сніданок — 8:00–8:20;
- обід — 11:30–12:00;
- вечеря — 15:30—16:00;
- для дітей дошкільного віку:
- сніданок — 8:30—8:50;
- обід — 12:30—13:00;
- вечеря — 16:30—16:50.
За перебування дітей у закладі понад 12 год, необхідно організовувати обов’язкове чотириразове харчування, зокрема вечерю передбачити о 19:00—19:30.
Для дітей, які перебувають у закладі цілодобово, перед нічним сном необхідно організувати додатковий п’ятий прийом їжі — склянку кефіру, ряжанки, нарине, йогурту з хлібом або печивом.
2. Упорядкуйте документи
Перевірте не лише наявність документів, а й те, чи належним чином ви їх оформили. Підказки знайдете в Додатку 2.
Медико-педагогічний контроль
Здійснюйте контроль за організацією рухового режиму дітей. Контролюйте проведення оздоровчо-фізкультурних заходів і їх вплив на організм дитини, проведення заходів щодо загартування. Таке завдання визначає п. 5.13 Положення про медичний кабінет.
1. Керуйтеся листом МОН
Порядок організації медико-педагогічного контролю визначає лист МОН «Щодо організації медико-педагогічного контролю на заняттях з фізкультури в закладах дошкільної освіти» від 12.12.2019 №1/9-765.
2. Проводьте у всіх вікових групах, окрім груп раннього віку
На початку й наприкінці навчального року проведення медико-педагогічного контролю — обов’язкове. Це вересень — жовтень та квітень — травень відповідно.
3. Визначте питання контролю
Медико-педагогічний контроль дає змогу:
- оцінити стан здоров’я дітей;
- охарактеризувати рівень фізичного розвитку дітей;
- оцінити функціональні можливості й динаміку формування рухів;
- проконтролювати санітарно-гігієнічний стан приміщень, де відбуваються заняття з фізкультури;
- проаналізувати зміст занять із фізкультури;
- проконтролювати, чи дотримує педагог методики проведення занять із фізкультури;
- запобігти травмам;
- проконтролювати ефективність фізичного виховання в дитячому садку.
Тож маєте оцінювати санітарно-гігієнічні умови, зокрема, санітарний стан приміщення спортивної зали або території спортивного майданчика; температуру повітря; чистоту поверхонь; безпечність спортивного обладнання та інвентарю; наявність засобів для домедичної допомоги.
4. Взаємодійте
Перш ніж спланувати і відвідати заняття з фізкультури, попрацюйте з вихователем-методистом. Спільно складіть графік медико-педагогічного контролю в кожній віковій групі.
5. Підготуйте документи
Основний документ — бланк протоколу індивідуальних хронометражних спостережень (Додаток 3).
Розпорядок дня
Забезпечувати контроль за дотриманням режиму дня та навчальних навантажень згідно з віком дитини — одне із завдань медичної сестри (п. 5.14 Положення про медичний кабінет).
Правильний розпорядок дня — це раціональне чергування різних видів діяльності й відпочинку. Завдяки правильному розпорядку дня можемо запобігти перевтомі та зміцнити здоров’я. Правильний розпорядок дня допомагає витримати фізичні й розумові навантаження.
1. Інформуйте педагогів та батьків
Діяльність дитини має бути різноманітною й обов’язково чергуватися з денним сном. Для дітей раннього та дошкільного віку розпорядок — основа виховання. У перші три роки життя працездатність нервової системи часто змінюється, а тому діти перебувають у постійному фізіологічному стресі. Сюди додаємо ще й ріст скелету, розвиток внутрішніх органів і головного мозку, насичене бурхливе емоційне життя й вікові кризи.
2. Допоможіть скласти
Разом із директором закладу чи вихователем-методистом складіть розпорядок дня.
Урахуйте вік дітей, тривалість денного сну, тривалість перебування на свіжому повітрі; раціональне чергування різних видів діяльності й відпочинку.
В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру денний сон допускається замінювати денним відпочинком. Зокрема загальна тривалість сну для дітей дошкільного віку — 12 — 12,5 год, із яких 2 — 2,5 год відводиться на денний сон або денний відпочинок. Для дітей віком від року до півтора денний сон або денний відпочинок організовуємо два рази на день загальною тривалістю 3,5 год. Для дітей віком від півтора року й старше організовуємо однократний денний сон або денний відпочинок тривалістю до трьох годин.
Медичні огляди
Обов’язок медичної сестри — контролювати своєчасність проходження обов’язкових медичних оглядів працівниками закладу. Так визначає п. 5.16 Положення про медичний кабінет.
Працівники закладу обов’язково проходять медичні огляди перед тим, як почнуть виконувати свої трудові обов’язки, та періодично під час роботи у закладі.
1. Дотримуйте вимог
Керуйтеся документами, які регламенують проведення медоглядів:
- Правилами проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, затвердженими наказом МОЗ від 23.07.2002 № 280 (у редакції наказу МОЗ від 21.02.2013 № 150);
- Переліком медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи або оточуючих, затвердженим постановою КМУ від 10.05.2022 № 577;
- Переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, затвердженим постановою КМУ від 23.05.2001 № 559.
2. Складіть список працівників
Список працівників, які проходитимуть періодичний медичний огляд — основний документ, який вам потрібен.
До списку включіть:
- керівних працівників — директора й вихователя-методиста;
- педагогічних працівників — вихователів, музичного керівника, інструктора з фізкультури, керівника гуртка, соціального педагога;
- працівників харчоблоку — шеф-кухаря, кухарів, підсобного працівника;
- фахівців, які беруть участь в освітньому процесі — практичного психолога, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда, асистента вихователя;
- технічний персонал — завідувача господарства, помічників вихователів, комірника, каштелянку, машиніста з прання та ремонту спецодягу (білизни), прибиральника службових приміщень.
3. Подайте на затвердження, погодження та використання в роботі
Готовий список надайте на затвердження директору закладу. Погодьте з територіальним органом Держпродспоживслужби й передайте до закладу охорони здоров’я, де проводитимуть профілактичний медичний огляд.
4. Підготуйте реєстраційні форми
Реєструйте особисті медичні книжки працівників та обліковуйте проходження медичних оглядів. Скористайтеся прикладами документів із журналу «Медична сестра дошкільного закладу»3.
Ну що? До нового навчального року готові? Тоді — успішного старту під мирним небом!
